۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

نیازی نیست برای زندگی به طبیعت نقل مکان کنیم چون برای بسیاری از ما زندگی در شهرهای بزرگ مناسب تر است. اما اگر به دنبال آن هستیم که سلامت فیزیکی و روانی خود را ارتقا دهیم، لازم است زمانی را در محیط های طبیعی بگذرانیم. این کار می تواند به شکل استفاده از پیاده روی در طبیعت نزدیک خانه، بازی در برف، شنا در دریا یا فقط گردش هفتگی در پارک محل زندگی مان باشد.

اما مزایای رفتن به طبیعت چیست؟

۱- پیاده روی در طبیعت می تواند حافظه ی کوتاه مدت را ارتقا دهد

طی پژوهشی، در میان افراد شرکت کننده کسانی که در فضایی طبیعی پیاده روی کرده بودند، عملکردشان در تست حافظه ی دوم به میزان ۲۰ درصد بهتر از تست اول بود. اما کسانی که در خیابان پیاده روی کرده بودند پیشرفتی نداشتند.

تحقیق مشابهی هم بر روی اشخاص مبلا به افسردگی انجام شد که نشان می داد پیاده روی در طبیعت بسیار بیشتر از پیاده روی در فضاهای شهری موجب ارتقاء حافظه ی فعال می شود.

۲- حضور در طبیعت تأثیر اثبات شده ای در رفع اضطراب دارد

طی پژوهشی معلوم شد افرادی که دو شب را در جنگل سپری کرده بودند در مقایسه با کسانی که همان زمان را در شهر گذارنده بودند، میزان تولید «کورتیزول» در بدن آن ها کمتر بود؛ هورمونی که اغلب نشانه ی اضطراب است.

در پژوهشی مشابه مشاهده شد، میزان تولید هورمون کورتیزول و ضربان قلب در کسانی که زمانی را در جنگل گذارنده بودند کاهش یافته بود.

محققان می گویند جنگل درمانی می تواند حالت های اضطراب آور را تسکین دهد.

در میان کارکنان اداری، حتی وجود منظره ای طبیعی در بیرون از پنجره با اضطراب کمتر و رضایت شغلی بیشتر مرتبط است.

۳- گذران زمان در طبیعت، التهابات بدن را کاهش می دهد

التهابات شدید بدنی با طیف وسیعی از بیماری ها مرتبط هستند، مثل بیماری های خود ایمنی، التهاب روده، افسردگی و سرطان. سپری کردن زمان در طبیعت می تواند به کنترل این مسأله کمک کند.

در پژوهشی، کسانی که زمانی را در جنگل سپری کرده بودند در مقایسه با آن هایی که در شهر بودند، میزان التهابات بدنی در آن ها کمتر بود. طی تحقیقی دیگر، در بیماران سالخورده ای که به مدت یک هفته به سفری در جنگل رفته بودند علائم التهاب در آن ها کاهش یافته بود. نشانه های دیگری هم مشاهده شده بود که از تأثیر مثبت گردش در جنگل بر فشار خون این بیماران حکایت می کرد.

۴- لذت بردن از طبیعت به رفع خستگی کمک می کند

حتما تجربه ی این حالت را داشته اید؛ زمانی که احساس می کنیم ذهن مان دیگر از کار افتاده است. محققان به این حالت «خستگی ذهنی» می گویند.

برای آنکه ذهن مان را دوباره به کار بیندازیم باید آن را در معرض محیط های احیا کننده ای قرار دهیم که طبق تحقیقات منظور از آن به طور کلی طبیعت است. در پژوهشی مشاهده شد افراد تنها با نگاه کردن به تصویری از طبیعت توانستند انرژی ذهنی خود را دوباره کسب کنند، در حالی که تصاویر شهری چنین تأثیری نداشتند.

همچنین تحقیقات نشان داده است زیبایی های طبیعت می تواند احساسات منفی را از بین ببرد و این یکی از مطمئن ترین شیوه ها برای تجربه ی ارتقاء ذهنی است.

۵- گردش در طبیعت می تواند به مقابله با افسردگی و اضطراب کمک کند

احتمالا حضور در طبیعت می تواند به تسکین اضطراب، افسردگی و دیگر مشکلات روحی کمک کند، به ویژه زمانی که با انجام ورزش همراه باشد.

طی پژوهشی معلوم شد پیاده روی در طبیعت با کاهش میزان اضطراب و حالات بد روحی مرتبط است. تحقیقی دیگر نشان داد پیاده روی در فضاهای طبیعی می تواند در رابطه با اختلال افسردگی اساسی، از منظر بالینی و به عنوان مکملی برای درمان های موجود سودمند باشد.

تحقیقی که در رابطه با مفهوم «ورزش سبز» انجام شد بیان می کند فضاهای طبیعی باعث بهبود عزت نفس و حالت روحی می شوند.

۶- حضور در طبیعت باعث حفظ بینایی می شود

دست کم در مورد کودکان تحقیقات زیادی نشان داده است فعالیت در فضاهای طبیعی احتمالا تأثیری حافظتی بر چشم ها دارد و خطر بروز نزدیک بینی در چشم ها را کاهش می دهد.

افزایش زمان حضور در طبیعت می تواند شیوه ای آسان برای کاهش خطر بروز نزدیک بینی و پیشرفت آن در کودکان باشد.

۷- گردش در طبیعت فشار خون را کاهش می دهد

تحقیقات زیادی این تأثیر گردش در طبیعت را نشان داده است. طی تحقیقی در کشور ژاپن مشاهده شد پیاده روی در جنگل علاوه بر کاهش تولید هورمون استرس و متوسط ضربان قلب، باعث پایین آمدن فشار خون شرکت کنندگان پژوهش هم شده بود.

۸- رفتن به طبیعت می تواند توانایی تان در تمرکز را بهبود دهد

طی تحقیقی، پژوهشگران ابتدا تلاش کردند توانایی تمرکز را در شرکت کنندگان پژوهش کاهش دهند. سپس برخی از شرکت کنندگان به پیاده روی در طبیعت رفتند، بعضی دیگر در شهر پیاده روی کردند و عده ای هم تنها مشغول استراحت شدند. بعد از بازگشت شرکت کنندگان، کسانی که به طبیعت رفته بودند نمره ی بالاتری در تست غلط گیری و تصحیح کسب کردند.

این تأثیر حضور در طبیعت چنان قوی است که شاید حتی بتواند کمکی به کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی باشد؛ به طوری که طی پژوهشی مشاهده شد این کودکان بعد از ۲۰ دقیقه فعالیت در پارک، تمرکز بهتری داشتند.

۹- بعد از حضور در طبیعت عملکرد بهتری در کارهای ابتکاری دارید

«طبیعت درمانی» را شیوه ای درمانی می دانند که هیچ یک از عوارض جانبی شناخته شده را ندارد، همیشه آماده و دسترس است و می تواند بدون هیچ هزینه ای عملکرد شناختی فرد را بهبود بخشد.

طی پژوهشی مشاهده شد افراد شرکت کننده بعد از حضور طبیعت، عملکرد بهتری در تست حل مسأله داشتند.

۱۰- گردش در طبیعت حتی می تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند

تحقیقات در این زمینه هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، اما پژوهش های ابتدایی بیان می کند حضور در طبیعت، به ویژه در جنگل، احتمالا تولید پروتئین های ضد سرطان در بدن را افزایش می دهد. افزایش میزان این پروتئین ها احتمالا تا ۷ روز بعد از سفر ادامه دارد.

در ژاپن «حمام جنگل» (پیاده روی در جنگل) را که یکی از شیوه های جنگل درمانی است، نوعی درمان پیشگیرانه می دانند و تحقیقات در این کشور نشان داده است در مناطقی که پوشش جنگلی بیشتری وجود دارد، نرخ مرگ و میر بر اثر انواع سرطان ها کمتر است.

۱۱- جنگل ها می توانند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شوند

فعالیت سلولی مرتبط با تأثیرات ضد سرطانی احتمالی جنگل ها هم حاکی از ارتقاء کلی سیستم ایمنی بدن است.

تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ در این رابطه صورت گرفت بیان می کند یافته ها حاکی از تأثیرات مثبت محیط جنگل ها بر عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان هستند. اما پژوهشگران معتقدند لازم است تحقیقات بیشتری در خصوص این ارتباط انجام شود.

۱۲- گذران وقت در طبیعت با کاهش کلی خطر مرگ زودهنگام مرتبط است

وجود فضاهای سبز اهمیت ویژه ای برای ساکنان شهرها دارد.

طبق پژوهش ها، شیوع طیف گسترده ای از بیماری ها در میان کسانی که در نزدیکی فضاهای سبز زندگی می کنند کمتر است. تحقیقات دیگری از وجود رابطه ی مستقیم میان گذران وقت در جنگل ها و سلامت عمومی حاکی بوده است.

پژوهش های جدید نیز بیان می کنند حضور بیشتر در طبیعت، تا میزان ۱۲ درصد نرخ مرگ و میر را کاهش می دهد و مهم ترین تأثیرات آن در رابطه با کاهش خطر مرگ بر اثر سرطان و بیماری های ریوی و کلیوی است.


وب سایت روزیاتو

برچسب ها طبیعت گردی

معرفی همایش

با توجه به حساسیت ها و بحران هایی که هم اکنون با آنها مواجه هستیم نظیر بحران کمبود آب، آلودگی های زیست محیطی، غفلت از اصول زیربنایی، کشاورزی ناپایدار و عدم حفاظت بهینه از منابع طبیعی می تواند تبعات جبران ناپذیری را برای کشور عزیزمان بدنبال داشته باشد. در حالی که کماکان معضلاتی نظیر آلودگی آبهای زیرمینی و خاک در نتیجه استفاده بی رویه از کودها و سموم شیمیایی روز به روز پررنگ تر می شوند. مسلماً بدون حفاظت از منابع آب، خاک، جنگل، مرتع، آبزیان و ... و همچنین بهره برداری بهینه از آنها با استفاده از فناوری های نوین نمی توان به توسعه پایدار و تولید مطمئنی در بخش های کشاورزی و منابع طبیعی دست پیدا نمود و محیط زیست را به نحوی شایسته حفظ کرد. 
به یاری خداوند متعال با استعانت از حضرت بقیه الله الاعظم(عج) و در اجرای رسالت اصلی انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین و مرکز منطقه ای کنوانسیون بازل در ایران با حمایت و مشارکت موثر دستگاه های اجرایی و مراکز علمی- تحقیقاتی با هدف توسعه و ترویج فرهنگ پاسداری و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست و دستیابی به کشاورزی پایدار و ایجاد فضای مناسب بمنظور ارائه دستاوردهای نوین پژوهشی در این حوزه اقدام به برگزاریچهارمین کنفرانس بین المللی یافته های نوین در علوم کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست نموده است. 
امید است با حمایت محققان و صاحب نظران عزیز این مرز و بوم بتوان گامهای استواری را در جهت توسعه و ترویج فرهنگ پاسداری و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست و دستیابی به کشاورزی پایدار برداشت.

محور های همایش

الف: یافته های نوین در بخش کشاورزی و منابع طبیعی

مدیریت ، اقتصاد ، ترویج و آموزش کشاورزی

مکانیزاسیون و مکانیک ماشینهای کشاورزی

آبخیزداری و مدیریت منابع آب و خاک

هواشناسی و بیوتکنولوژی کشاورزی

شناسایی و مبارزه با علفهای هرز

تولیدات گیاهی و اگرواکولوژیک

علوم تکنولوژی نهال و بذر

علوم باغبانی و فضای سبز حشره شناسی کشاورزی

زراعت و اصلاح نباتات

علوم دام و دامپزشکی

جنگل و مرتع و بیابان

علوم شیلات و آبزیان

علوم و صنایع غذایی

آبیاری و زهکشی

توسعه روستایی 

تولید وبهره برداری ازگیاهان دارویی

فیزیولوژی واصلاح گیاهان دارویی

ب: یافته ها ی نوین در بخش محیط زیست انسانی

استاندارسازی،سیستم های مدیریتی، ایمنی، بهداشت و محیط زیست

آلودگی ها(آب،خاک،هوا،صوت) و تغییرات اقلیمی

مدیریت، برنامه ریزی و آموزش محیط زیست

اقتصاد،حقوق، اخلاق و فرهنگ محیط زیست

مدیریت، طراحی و برنامه ریزی شهری          

گردشگری، ارزیابی و آمایش سرزمین

مدیریت پسماند و بازیافت

مهندسی آب و فاضلاب

مدیریت انرژی

پ: یافته ها ی نوین در بخش محیط زیست طبیعی

مدیریت بحران (سیل، زلزله، آتش سوزی در جنگلها و مراتع، طوفان و گرد و غبار)

جغرافیا و برنامه ریزی ( طبیعی، شهری، روستایی، گردشگری)

تنوع زیستی، حفاظت از زیستگاهها و مناطق حفاظت شده

مدیریت و حفاظت از پستاندارن و آبزیان دریایی

علوم زیست شناسی(گیاهی / جانوری)

مدیریت اکوتوریسم و توسعه پایدار

پدافند غیرعامل و دفاع زیستی

زمین شناسی زیست محیطی

محورهای ویژه :

آینده‌پژوهی و استفاده از روش های نوین برای مقابله با تهدیدات نوظهور در بخش های کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست

راهکارهای تحقق شعار اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی در بخش های کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست

نقش سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) در بخش های کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست

بررسی مسائل مربوط به صنعت کود و مخاطرات زیست محیطی آن در بخش کشاورزی

معرفی نرم افزارها و مدل سازیهای نوین در حفاظت ار منابع طبیعی و محیط زیست

نقش روحانیت در آموزش مردم بمنظور حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی

نظام بیمه ای و نظام بانکی محصولات کشاورزی و نقش آن در توسعه پایدار

روش های نوین افزایش راندمان و بهروری آب در شرایط خشکسالی

معرفی روشهای نوین حفظ و نگهداری آب و مقابله با بحران کم آبی

نقش پدافند غیر عامل در تامین امنیت غذایی کشور

برچسب ها همایش

تعریف و تقسیم بندی پسماند

تعریف مواد زاید جامد:

به کلیه موادی گفته میشود که در اثر فعالیتهای روزمره انسان تولید و وارد محیط زیست می گردد یا به عبارت دیگر به موادی گفته میشود که توسط فعالیتهای انسان در بخشهای صنعتی، تجاری، کشاورزی و شهری تولید میشود.

تقسیم بندی زباله:

الف) زباله های معمولی

ب) زباله های صنعتی

ج) زباله های ویژه

تعریف پسماندها:                                                                                               مواد جامد، مایع وگاز (غیر از فاضلاب ) گفته میشود که بطور مستقیم ویا غیر مستقیم حاصل فعالیتهای انسان بوده واز نطر تولید کننده زائد تلقی میشود.


برچسب ها پسماند

حمایت از محیط زیست کار دشواری نیست! برخی کارهای ساده و کوچک مثل خاموش کردن تلویزیون یا تمیزکردن یخچال می تواند به حفظ محیط زیست کمک کند. در این مطلب 30 راه ساده را به شما معرفی می کنیم که در خانه، محل کار، هنگام استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و حتی در باغچه خانه می تواند برای داشتن محیط زیستی پاک و سالم کارساز باشد.
10 تکنیک حفظ محیط زیست و کاهش مصرف انرژی در خانه:
1-    هر 3 ماه یک بار یخچال و فریزر را یخ زدایی کنید. یک لایه 4 میلی متری یخ، مصرف برق را 2 برابر افزایش می دهد!
2-    محصولات شوینده خانگی مثل مایع ظرفشویی، شامپو و صابون های مایع را با مقدار کمی آب رقیق کنید. در این شرایط میزان مصرف این مواد کاهش می یابد و در عین حال همچنان موثر خواهندبود!
3-    جلوی نشت آب را بگیرید! وقتی شیر آبی چکه می کند یعنی روزانه 120 لیتر آب به هدر می رود.
4-    ظروف را با آب سرد بشویید! 80 درصد برق مصرفی در خانه ها برای گرم کردن آب در ماشین های ظرفشویی و لباسشویی استفاده می شود.
5-    برای پخت و پز به جای استفاده از وسایل برقی مثل پلوپز از گاز طبیعی استفاده کنید.
6-    هنگام پخت غذا، درب قابلمه و ماهیتابه را ببندید. به این ترتیب زمان پخت و پز کوتاه تر می شود و در صرف انرژی صرفه جویی می کنید!
7-    هنگامی که از وسایل الکترونیکی استفاده نمی کنید دکمه خاموش آنها را بزنید. وقتی این دستگاه ها در حالت sleep قرار می گیرند همچنان 10 درصد مصرف برق دارند.
8-    هنگام خروج از خانه برق ها را خاموش کنید. وقتی برق 3 اتاق در طول شب روشن باشد مساوی با یک یخچال برقی، انرژی مصرف می شود!
9-    با نصب پنجره های دوجداره 10 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. استفاده از پرده جلوی پنجره نیز از گرم شدن خانه در فصل گرم سال و سرد شدن در زمستان پیشگیری می کند!
10-    از انرژی خورشیدی بهره ببرید. برخی پنل های خورشیدی می تواند 50 درصد آب و حرارت گرمایشی مورد نیاز یک خانه را تامین کنند.

10 تکنیک برای حفظ محیط زیست و صرفه جویی در مصرف انرژی هنگام خرید
11-    به بسته بندی محصولات توجه داشته باشید و تا جای ممکن از محصولاتی که به صورت فله عرضه می شوند مانند پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، ماکارونی و... استفاده کنید. هر چه این نوع محصولات را به صورت فله تهیه کنید میزان ضایعات ناشی از آن ها کمتر خواهدبود.
12-    به جای بسته بندی های پلاستیکی محصولاتی را تهیه کنید که بسته بندی آنها از جنس شیشه، فلز یا کاغذ است. این مواد قابل بازیافت هستند.
13-    به جای مایع لباسشویی از پودر لباسشویی استفاده کنید. میزان مواد شیمیایی آلاینده زمین در پودر لباسشویی 3 برابر کمتر از میزان آن در مایع لباسشویی است.
14-    از میوه و سبزیجات فصلی که نیاز به نگهداری خاص ندارند استفاده کنید. برای نگهداری محصولات انباری یا سردخانه ای به مواد شیمیایی نیاز است.
15-    از محصولات محلی استفاده کنید تا میزان حمل و نقل کالا و مسلما ترافیک کمتر شود!
16-    وقتی محصولی را می خرید به برچسب یا لیبل «قابل بازیافت» دقت داشته باشید! به این ترتیب شرکت ها تشویق می شوند بسته بندی های قابل بازیافت داشته باشند!
17-    به برچسب انرژی لوازم خانگی و لامپ ها توجه کنید. داشتن برچسب A به معنی اقتصادی تر بودن آن کالا و کم صرف تر بودنش است.
18-    وقتی به خرید می روید از ساک های بزرگ استفاده کنید. به این ترتیب دیگر نیازی به استفاده از کیسه های پلاستیکی که قابل بازیافت نیست ندارید!
19-    سعی کنید باتری های قابل شارژ مجدد تهیه کنید.
20-    هنگام خرید یک محصول یا دستگاه به طول عمر دستگاه و امکان تعمیر آن توجه کنید. محصولات ارزان معمولا عمر کوتاه تری دارند و زباله های جدید محسوب می شوند!

10 تکنیک حفظ محیط زیست و کاهش مصرف انرژی در استفاده از وسایل نقلیه
21-    به طور منظم وضعیت خودروی خود را بررسی کنید. به عنوان مثال اگر باد لاستیک ها کم باشد باعث اصطکاک بیشتر و فرسایش سریع تر تایر شده و میزان مصرف سوخت را هم بالا می برد!
22-    هنگام رانندگی به سرعت خود توجه داشته باشید. سرعت را مرتبا کم و زیاد نکنید. گاز دادن و ترمز کردن های متناوب باعث افزاش 40 درصدی مصرف سوخت و آلودگی بیشتر می شود.
23-    به جای اتومبیل از مترو استفاده کنید. سرعت مترو در شهرهای بزرگ بیش از سرعت اتومبیل است! آلودگی آن هم به نسبت کمتر است!
24-    برای سفرهای کمتر از 2 کیلومتر از اتومبیل استفاده نکنید.
25-    اگر قرار است وسایلی را جابجا کنید به جای بار کردن آنها روی سقف ماشین از وانت استفاده کنید. در این شرایط سوخت کمتری مصرف می شود.
26-    اتومبیل های سبک و کارآمد را انتخاب کنید، از میان اتومبیل ها برندهایی که کم آلاینده تر هستند ارجح ترند!
27-    برای رفتن به مسافرت، محل کار یا مدرسه با دوستانتان هماهنگ باشید. به جای 2 اتومبیل می توانید از یک اتومبیل برای این منظور استفاده کنید.
28-    مراقب ضایعات سمی مثل روغن ماشین یا اسید باتری باشید. یک لیتر روغن ماشین وقتی وارد فاضلاب می شود یک میلیون لیتر آب را آلوده می کند. این نوع محصولات را در ظروف جدا ریخته و به مراکز بازیافت تحویل دهید!
29-    تا جای ممکن به جای سفر با هواپیما قطار را انتخاب کنید. قطارهای سریع السیر انتخاب های کم آلاینده بهتری هستند.
30-    به جای استفاده از اتومبیل شخصی، حمل و نقل عمومی را ترجیح دهید. یک اتومبیل 10 تا 20 برابر یک اتوبوس برای هر فرد هوا را آلوده می کند.


برچسب ها محیط زیست

    درباره ما

    شرکت سروش زیست سهامی خاص با شماره ثبت 16388
    فعال در زمینه سیستم های اطلاعات مکانی، سنجش از دور و پهپاد
    بر پایه فناوری های نو

    نویسندگان

    جستجوگر

    شبکه اجتماعی

    مترجم بیان


    برچسب ها

      آموزش آزاد کسب و کار gis معدن نرم افزار شرکت کتاب تقویم فناوری پهپاد نوآوری سنجش از دور استارتاپ اینترنت برنامه نویسی خدمات دانلود محیط زیست اینفوگراف فتوگرامتری فرادرس کارافرینی منابع طبیعی مدیریت آب ارزیابی چرخه حیات مستندسازی اندنوت کارتوگرافی چغارت