۱ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

تلفیق معماری سنتی با سیستم مدرن در کاهش مصرف انرژی

تلفیق معماری سنتی با سیستم مدرن در کاهش مصرف انرژی

ایسنا نوشت: مجری طرح‌های مدیریت سبز دانشگاه یزد گفت: روند روز افزون مخاطرات زیست محیطی موجب شده، دانشگاه‌ها در عرصه مدیریت سبز اقداماتی انجام دهند تا علاوه بر ارتقاء عملکرد، زمینه ساز تغییرات گسترده در سطح جامعه شوند.

مریم رجایی  در حاشیه همایش دانشگاه‌های سبز در دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: دانشگاه یزد چند سالی است در این حوزه ورود کرده و در این مدت اقدامات شاخصی در مدیریت پسماند و کاهش مصرف انرژی انجام شده است که همگی در راستای حفظ محیط زیست و کم کردن میزان مصرف انرژی هستند.

وی در توضیح این پروژه‌ها گفت: برخی از این طرح‌ها عبارتند از استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف در ساختمان‌ها و محوطه‌های باز دانشگاه، استفاده از برج‌های نور کم مصرف ال.ای.دی برای روشنایی محوطه‌های بزرگ دانشگاه، نصب ترانس‌های الکترونیکی به جای ترانس‌های القایی نصب بانک مخازن در پست‌های برق به منظور کاهش مصرف، کنترل سیستم های حرارتی برودتی و تهویه مطبوع و ....

مجری طرح‌های مدیریت سبز دانشگاه یزد به استفاده از کنتورهای هوشمند و مجزا در ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: این طرح برای تعیین و پایش میزان برق مصرفی در دانشگاه عملیاتی شده است. 

وی به سه طرح شاخص دانشگاه یزد در حوزه مدیریت سبز اشاره کرد و گفت: یکی از این طرح‌ها، پروژه انرژی زمین گرمایی است که به منظور بهینه سازی سیستم‌های خنک کننده ساختمان با استفاده از لوله‌های زیرزمینی اجرا شده است.

به گفته رجایی مزیت عمده این طرح، علاوه بر کاهش مصرف انرژی پمپ‌های حرارتی که مسئول خنک کنندگی مایعات داخل لوله هستند، کاهش زمان تبادل انرژی در لوله‌ها است. 

وی خاطرنشان کرد: این طرح با هدف کم کردن مصرف انرژی و بالابردن کیفیت کار پمپ‌های حرارتی، در طولانی مدت، استهلاک دستگاه را کاهش می‌دهد و در حال حاضر تنها در مرحله سرمایشی است، اما قابلیت تبدیل به سیتم گرمایشی را نیز دارد.

مجری طرح‌های مدیریت سبز دانشگاه یزد یکی دیگر از طرح‌های شاخص این دانشگاه را "مهمانسرای سبز" معرفی کرد و گفت: این طرح تلفیقی از معماری سنتی یزد و اِلِمان‌های مدرن است. نکته شاخص این ساختمان استفاده از مصالح بومی مانند خشت و کاهگل است. 

وی در ادامه توضیح داد: جهت قرار گرفتن ساختمان در این طرح به صورتی است که قسمت زمستانه و تابستانه دارد. در بخش تابستانه، انرژی خورشید ذخیره می شود و هم از گرمای زمین و گرمای خورشید برای گرم کردن قسمت زمستانه استفاده می شود. در بخش تابستانه نیز بنایی همچون بادگیرهای یزد استفاده شده است.

رجایی با اشاره به اینکه این طرح امتیاز طلایی سازمان جهانی را دارد، اظهار کرد: در خصوص استفاده از موارد مدرن در این طرح نیز می‌توان به پنجره‌های دوجداره و پساب آب خاکستری اشاره کرد.

مجری طرح‌های مدیریت سبز دانشگاه یزد تصفیه خانه پساب را نیز یکی دیگر از طرح های اجرا شده در این دانشگاه معرفی کرد و گفت: این طرح در بخش خوابگاه خواهران استفاده شده که روزانه ۲۰۰ متر مکعب آب را تصفیه می‌کند. 

    درباره ما

    شرکت سروش زیست سهامی خاص با شماره ثبت 16388
    فعال در زمینه سیستم های اطلاعات مکانی، سنجش از دور و پهپاد
    بر پایه فناوری های نو

    نویسندگان

    جستجوگر

    شبکه اجتماعی

    مترجم بیان


    برچسب ها

      آموزش آزاد کسب و کار gis معدن نرم افزار شرکت کتاب تقویم فناوری پهپاد نوآوری سنجش از دور استارتاپ اینترنت برنامه نویسی خدمات دانلود محیط زیست اینفوگراف فتوگرامتری فرادرس کارافرینی منابع طبیعی مدیریت آب ارزیابی چرخه حیات مستندسازی اندنوت کارتوگرافی چغارت