۱۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

برچسب ها آزاد تقویم

در این مطلب سعی شده به کاربردهای پهپاد نقشه برداری و مواردی که می توان از تصاویر هوایی اخذ شده بوسیله پهپاد نقشه تهیه نمود اشاره شود. همچنین چند مورد از مواردی که نمی توان از پهپاد نقشه برداری استفاده کرد بیان می گردد.

آیا می توان از سیستم پهپاد فتوگرامتری در تمامی پروژه های نقشه برداری استفاده کرد؟

بصورت کلی هر منطقه ای را که بتوان از بالا تصویربرداری کرد و آن قسمتی که مدنظر است در تصویر دیده شود، می توان از آن منطقه به کمک سامانه پهپاد نقشه برداری، نقشه تهیه کرد. پس می توان از اکثر مناطق شهری، نیمه شهری و روستایی، غیر شهری، معادن و … به کمک پهپاد نقشه تهیه کرد. چون در این مناطق امکان پرواز وجود دارد و می توانید سطح زمین را در تصاویرتان ببینید. بطور کلی هر آنچه که در تصویر دیده می شود را می توان در مدل سه بعدی دید و در نهایت از آن نقشه تولید کرد.

 

کاربردهای پهپاد نقشه برداری در مناطق شهری

اولین و معمول ترین کاربرد این سیستم، تهیه نقشه از مناطق شهری، شهرک ها و مناطق روستایی است. جایی که ساختمانها در آن منطقه وجود دارد. یکی از دشوارترین کارها در نقشه برداری، تهیه نقشه های بزرگ مقیاس از مناطق شهری، شهرک ها، روستاها و یا مناطقی که جزئیات زیادی دارند، می باشد. در این مناطق نقشه برداری به روش مستقیم زمینی بسیار دشوار است. اما چون می توان این مناطق را از بالا دید و با استفاده از تصویر برداری هوایی کل منطقه را در یک مدل سه بعدی و یا در ارتوفتو دید، به راحتی می توان کل منطقه شهری را در کمترین زمان تصویر برداری کرد و نقشه های بسیار با کیفیت و با جزئیات دقیق تولید کرد.

نقشه برداری طرح هادی با پهپاد

تهیه نقشه های توپوگرافی بوسیله پهپاد نقشه برداری

علاوه بر تهیه نقشه از مناطق شهری، به کمک پهپاد می توان از مناطق غیرشهری در چهار نوع دشت، تپه ماهور، کوهستانی و کوهستانی سخت نیز نقشه های توپوگرافی تهیه کرد. یکی از مزایای تهیه نقشه از مناطق غیرشهری بوسیله پهپاد، سرعت عمل بالا در تهیه نقشه توپوگرافی است. در این موارد بدلیل آنکه تعداد عوارض مصنوعی بسیار کم است، به ترسیمات زیادی احتیاج نیست. یعنی پس از تولید ابرنقاط متراکم می توان با یک ویرایش ساده و جزئی، به منحنی های میزان دست یافت.

نقشه توپوگرافی با پهپاد

 

 

کاربردهای پهپاد نقشه برداری در مناطق صعب العبور

یکی دیگر از کاربردهای این سیستم، تهیه نقشه از مناطق صعب العبور یا مین گذاری شده است. مناطقی که به راحتی امکان رفت و آمد عامل زمینی در آنجا نیست و نمی توان در آن مناطق حضور داشت و برداشت کرد. شما نمی توانید در منطقه ای که مین گذاری شده است به راحتی رفت و آمد کنید و به روش مستقیم زمینی نقشه تهیه کنید. اما به کمک نقشه برداری هوایی با پهپاد می توانید به راحتی تصویر برداری هوایی را انجام داده و از آن منطقه نقشه های با کیفیت و دقیقی تولید کنید.

پهپاد نقشه برداری در کوهستان

از طرفی، با روی کار آمدن تکنولوژی GPS RTK و همچنین GPS PPK که بر روی پرنده های بدون سرنشین نصب می شود و باعث افزایش دقت نقشه برداری می شود، وابستگی به نقاط زمینی به شدت کم شده است و در بعضی موارد اگر GPS نصب شده بر روی پرنده دقت قابل قبولی داشته باشد، می توانید بدون داشتن نقطه کنترل زمینی هم، نقشه های با دقت و حتی بزرگ مقیاس تهیه کنید.

 

کاربرد پهپاد نقشه برداری در معادن

یکی از کاربردهای بسیار مهم این سیستم، تعیین احجام خاکی، تهیه نقشه از معادن و دپو ها است. همانطور که می دانید یکی از سخت ترین کارهای نقشه برداری، تهیه نقشه از معادنی است که ترانشه های بسیار بزرگ و وسیعی دارند که تهیه نقشه به روش زمینی در آن مناطق کار بسیار دشواری است. اما با پرواز بر روی این منطقه می توانید علاوه بر اینکه براحتی منطقه را برداشت کنید، می توانید در بحث محاسبه احجام خاکی باعث افزایش دقت شوید.

در معادن، محاسبه حجم عملیاتهای خاکی و محاسبه حجم دپوها با توجه به نوع مواد معدنی، کار بسیار دشواری است. در نقشه برداری زمینی نمی توانید احجام بسیار دقیقی را با توجه به وضعیت موجود آن معدن محاسبه کنید. اما با استفاده از این سیستم، می توانید دقیق ترین میزان حجم عملیات خاکی را با توجه به تکنولوژی های موجود به دست می آورید.

پهپاد نقشه برداری در معدن

علاوه بر این موارد، برای اکتشافات معادن، موارد زمین شناسی، شناسایی منابع قرضه و … می توان از ارتوفتوهای باکیفیتی که بدست می آید استفاده نمود.

تهیه نقشه از سایت های تاریخی به کمک پهپاد

دیگر کاربرد این سیستم، تهیه نقشه از سایتهای باستانی و محوطه های تاریخی است. باستان شناسان و مرمت گران به خوبی از اهمیت ارتوفتو و تصاویر هوایی با کیفیت و دقیق، آگاه هستند. این تصاویر به باستان شناسان که محوطه های تاریخی را پیمایش و کاوش می کنند، کمک می کنند تا رگه های دیوارهای مدفون شده را شناسایی و محل کاوش را به راحتی تخمین بزنند. علاوه بر این برای تولید نقشه های دوره ای از سایت های تاریخی با سرعت بالا و در مدت زمان کم می توان از تصویربرداری هوایی به کمک پهپاد بهره گرفت.

 

تهیه نقشه از کریدورها با استفاده از نقشه برداری هوایی با پهپاد

دیگر کاربرد این سیستم، تهیه نقشه از کریدورها، مناطقی که به عرض چند ده متر یا چند صد متر و به طول چند کیلومتر هستند. مانند مسیرها، راه ها، خطوط انتقال نیرو، خطوط انتقال نفت، گاز، آب، و … . برای تهیه نقشه های مطالعاتی و هم چنین نقشه های اجرائی در چنین مناطقی می توانید از سیستم پهپاد فتوگرامتری بخوبی استفاده کرد.

نقشه برداری با پهپاد از کریدور

بهتر است برای تصویر برداری کریدورها، چون باید به صورت طولی در سطح منطقه پرواز شود، از هواپیماهای بال ثابت استفاده کرد که قابلیت دور شدن از شما به فواصل چند کیلومتر را دارند. این قابلیت همچنین در برخی از مولتی روترها وجود دارد و می توانید از مولتی روتورها نیز برای تهیه نقشه کریدورها استفاده کرد.

علاوه بر این موارد، می توان برای شناسایی حریم خطوط راه آهن و هم چنین خطوط ساحلی، ساخت و سازهایی که در اطراف این خطوط انجام می شود و هم چنین استملاک برخی از زمینها و املاکی که در کنار این خطوط وجود دارد، از سیستم پهپاد فتوگرامتری استفاده کرد.

 

استفاده از پهپاد نقشه برداری برای مانیتورینگ و کشف تغییرات

از دیگر کاربردهای پهپاد نقشه برداری، می توان به بحث مانیتورینگ و یا کشف تغییرات اشاره کرد. در بحث ساخت و سازهای غیر مجاز در مناطق شهری و یا غیر شهری در زمین هایی که جزء منابع طبیعی هستند، به طبع با برداشت زمینی نمی توان این ساخت و سازهای غیر مجاز به دلیل ممانعت های ملاک نقشه تهیه نمود. اما با استفاده از این سیستم، می توانید تغییرات را بسنجید و اینکه در چه وسعتی از یک منطقه ساخت و ساز شده است را اندازه گیری نمایید.

 

در چه مواردی بهتر است از سیستم پهپاد فتوگرامتری استفاده نکنیم؟

یکی از مناطقی که به سختی می توان با استفاده از سیستم پهپاد نقشه برداری از آن نقشه تهیه کرد، مناطقی است که پوشش گیاهی در آن زیاد است مانند شمال کشورمان. به طبع، در نقشه برداری هوائی، هر آنچه که از بالا قابل دیدن باشد را میتوان تصویر برداری وتهیه نقشه کرد. اگر در منطقه ای تراکم درختان بسیار زیاد باشد و شما نتوانید نقطه ای از زمین را ببینید، نمی توانید اطلاعاتی از سطح زمین داشته باشید و نمی توانید از آن منطقه نقشه تهیه کنید. اما دقت کنید اگر تراکم پوشش گیاهی در آن منطقه به حدی باشد که شما بتوانید قسمتی از زمین را از بالا ببینید، می توانید در آن منطقه به راحتی کار تصویر برداری هوائی را انجام دهید.

برای تهیه نقشه در برخی از روستاهای شمال کشور که دیواره عرصه آنها با پوشش گیاهی پوشیده شده است و شما نمی توانید خطوط دیواره ها را تشخیص دهید، لازم است قسمتی از منطقه را نقشه برداری زمینی انجام دهید، که برای این مناطق بهتر است از همان ابتدا به صورت زمینی برداشت انجام گیرد.

نقشه برداری با پهپاد در شمال

 

پس به این نکته توجه داشته باشید که از هر آنچه که در تصویر میبینید، می توانید نقشه تهیه کنید.

 

مورد دیگر، مناطقی است که تغییرات در آن مناطق بصورت لحظه ای اتفاق می افتد. مثل خطوط ساحلی که هر چند دقیقه یا هر چند ثانیه، امواجی از آب به سطح ساحل برخورد می کند و برمی گردد. دقت داشته باشید که بافت، تکسچر و رنگ عوارض سطح زمین دائما در حال تغییر است و برخی از سنگها و اجسام با حرکت آب، در حال جابجایی هستند. این تغییرات باعث به وجود آمدن نویز در مدل سازی می شود. حتی اگر به هر دلیلی احتیاج داشته باشید که از این سیستم برای چنین مناطقی استفاده کنید، این نکته را در نظر داشته باشید، اگر اطلاعات دقیقی احتیاج داشته باشید، به اطلاعات ارتفاعی بدست آمده زیاد نمی توان اکتفا کرد. اطلاعات ارتفاعی از دقت کافی برخوردار نیستند. اما در بعضی موارد، دقتهای مسطحاتی مطلوب خواهد بود.

علاوه بر این، توصیه می شود در مناطقی که دریا، دریاچه و حوضچه های بزرگ آب وجود دارد، از سیستم پهپاد فتوگرامتری برای تهیه نقشه استفاده نکنید. زیرا این سطوح شفاف و متلاطم هستند و امکان مدل سازی وجود ندارد. دقت داشته باشید که نقشه ای که از آن سطوح تهیه می شود به دلیل شفافیت سطح از اعتبار بسیار پائینی برخوردار است.

منبع: آموزش فتوگرامتری

برچسب ها فتوگرامتری نقشه برداری پهپاد

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده از محبوب‌ترین فناوری‌های دنیای تکنولوژی هستند که در معدن‌کاری نیز رواج پیدا کرده‌اند. اکنون شرکت‌های بزرگی مانند آنگلوامریکن، کودلکو و ریوتینتو میلیون‌ها دلار روی این فناوری‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

عدم‌قطعیت‌های توأم با ذخایر معدنی و همچنین پیچیدگی عملیات معدن‌کاری همواره معدن‌کاران را با ریسک‌های متعددی مواجه کرده‌اند. افزایش اطلاعات موجود از مراحل مختلف معدن‌کاری سهم بسزایی در کاهش ریسک‌های موجود دارند. در دهۀ گذشته، شرکت‌های معدنی با استفاده از فناوری‌های دیجیتال سعی در کاهش عدم‌قطعیت‌ها، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های عملیاتی داشته‌اند. تحول دیجیتال، یکی از محبوب‌ترین واژه‌ها در دنیای امروز معدن‌کاری است که تاکید ویژه‌ای بر توسعۀ فناوری‌های مبتنی بر فضای دیجیتال در معدن‌کاری و افزایش آگاهی از وضعیت لحظه‌ای عملیات و شرایط سایت‌های معدنی دارد. شرکت‌های غول‌پیکر معدنی با سرمایه‌گذاری در واحدهای تحقیق و توسعۀ خود و تخصیص بودجه‌های قابل توجه، نقش بزرگی در رشد هرچه سریع‌تر استفاده از فناوری‌های روز را داشته‌اند.

واقعیت مجازی (Virtual Reality یا VR) و واقعیت افزوده (Augmented Reality یا AR) از محبوب‌ترین فناوری‌های دنیای تکنولوژی هستند. واقعیت مجازی یک فناوری نوین است که به کاربر اجازه می‌دهد با استفاده از هدست‌های مخصوص، وارد دنیای مجازی شود و از طریق اندرکنش با کامپیوتر، تجربه‌ای تازه در دنیایی متفاوت را احساس کند. این دنیای مجازی که نوعی شبیه‌سازی کامپیوتری است، می‌تواند به‌صورت تصویری از دنیای واقعی یا انیمیشن باشد. در مقابل، واقعیت افزوده شامل عناصر مجازی است که به دنیای واقعی افزوده می‌شود. به‌طور مثال، می‌توان به بازی Pokemon go اشاره کرد که در آن عناصر بازی به‌صورت مجازی و از طریق موبایل به دنیای واقعی اضافه می‌شوند. امروزه، واقعیت افزوده کاربردهای فراوانی پیدا کرده و در مسائل مختلف مانند توریسم، رستوران‌داری، خرید و صنعت به‌کار می‌رود.

بر اساس پیش‌بینی مؤسسۀ گلدمن ساکس، حجم بازار این دو فناوری تا سال ۲۰۲۵ به ۸۰ میلیارد دلار خواهد رسید. بر اساس این پیش‌بینی، ۴۵ میلیارد دلار از این بازار متعلق به سخت‌افزار و ۳۵ میلیارد دلار متعلق به نرم‌افزار است. کاربردهای اولیه این دو فناوری در معدن‌کاری به اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی بازمی‌گردد. با وجود این‌که AR/VR قابلیت‌های زیادی در حل مشکلات معدن‌کاری دارند، کاربردهای اولیه آن بر آموزش تمرکز داشتند. شرکت‌های بزرگی مانند آنگلوامریکن، کودلکو و ریوتینتو میلیون‌ها دلار بر توسعۀ نرم‌افزارهای آموزشی مبتنی بر واقعیت مجازی سرمایه‌گذاری کردند. بزرگ‌ترین مزایای کاربرد این فناوری‌ها در آموزش کاهش زمان یادگیری (کاهش تا ۷۵درصد براساس آمار شرکت بویئنگ)، کاهش هزینۀ آموزش، افزایش نرخ یادگیری، کاهش خطرات در حین یادگیری در معدن و جایگزینی هدست‌های VR/AR به جای تراک‌ها و شاول‌ها است.

کاربردهای واقعیت مجازی و افزوده

به‌طور کلی، از مهم‌ترین کاربردهای VR/AR در معدن‌کاری می‌توان به آموزش، تجسم داده‌ها و طراحی، تعمیر و نگه‌داری، بهینه‌سازی و تصمیم‌گیری، پایش و ارائه برای سرمایه‌گذاران اشاره کرد. کاربرد گسترده این دو فناوری در معدن‌کاری حاکی از پتانسیل بزرگ موجود در صنعت است. قابلیت نمایش سه‌بعدی اطلاعات، نمای معدن، وضعیت داده‌های اکتشافی، عملیات استخراج و موقعیت محیط‌زیستی منطقۀ اطراف معدن، کمک شایانی به درک بهتر از اطلاعات و تحلیل آن‌ها می‌کند.

از دیگر قابلیت‌های واقعیت مجازی در زمینۀ نمایش سه‌بعدی اطلاعات، می‌توان به بررسی طراحی الگوی انفجار نیز اشاره کرد. شرکت O-PitBlast با استفاده از واقعیت افزوده، امکان نمایش سه‌بعدی الگوی انفجار روی بلوک استخراجی را فراهم کرده است. در نتیجه، کاربر می‌تواند موقعیت دقیق چال‌ها، میزان مادۀ منفجرۀ مصرفی و موقعیت دقیق پرایمر را مشاهده کند. همچنین، این نر‌م‌افزار امکان نمایش سه‌بعدی انفجار با توجه به زمان تاخیر چاشنی‌ها را فراهم کرده است. نمایش سه‌بعدی انفجار، کمک قابل‌ توجهی به تصمیم‌گیری در مورد تأخیر چال‌های انفجاری، میزان مادۀ منفجرۀ مورد مصرف و نتایج انفجار می‌کند.

نمایشگاه معدنی PDAC در تورنتو کانادا امسال میزبان بیش از ۲۵هزار شرکت‌کننده از کشورهای مختلف دنیا بود. در این نمایشگاه، شرکت‌های معدنی بزرگ به ارائۀ دستاوردها و پتانسیل‌های خود در اکتشاف، استخراج و فرآوری پرداختند. محصولات و خدمات ارائه‌شده با استفاده از فناوری‌های VR/AR نشان از رشد توجه به این دو فناوری داشت. شرکت Norcat کانادا که از بزرگ‌ترین مراکز آموزشی معدن‌کاری در دنیاست، خدمات جدید خود در آموزش اپراتورهای ماشین‌آلات و آموزش‌های ایمنی معدنی را براساس فناوری‌های VR/AR ارائه کرده است. با استفاده از این فناوری، تنها با استفاده از یک هدست، می‌توان حضور در یک معدن زیرزمینی را به شکل سه‌بعدی تجربه و براساس سناریوهای مختلف، آموزش‌های تخصصی در زمینۀ ایمنی و مسائل فنی را ارائه کرد. همچنین، به‌راحتی می‌توان آموزش‌های لازم برای اپراتورهای بیل، تراک، دریل‌واگن و دیگر ماشین‌آلات و تجهیزات را تنها در اتاق آموزش فراهم کرد. MineLife VR از جذاب‌ترین محصولات ارائه‌شده در این نمایشگاه توسط شرکت کانادایی LlamaZoo بود. این محصول، قابلیت نمایش گرافیکی سایت معدنی، زیرساخت‌ها، مدل‌سازی زمین‌شناسی و پیت، موقیعت کارخانه، دامپ باطله و استوک‌پایل نسبت به پیت را فراهم می‌کند. شرکت Teck با استفاده از این نرم‌افزار یکی از سایت‌های معدنی خود را به‌طور کامل شبیه‌سازی کرده است. این نرم‌افزار، امکان نمایش سه‌بعدی سایت معدنی و برنامه‌های توسعه معدن را برای مهندسان، مدیران و سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. همچنین، به‌عنوان ابزاری قدرتمند، به شرکت، دولت و سازمان‌های محیط‌زیستی کمک خواهد کرد تا عملکرد معدن را با استانداردهای ملی مقایسه کنند. LlamaZoo در تلاش است با اسـتفاده از فناوری همزاد دیجیتال (Digital twinning) موقعیت ماشین‌آلات و وضعیت استخراج را پایش کند. همزاد دیجیتال به معدل مجازی یک شئ فیزیکی اشاره دارد که به‌منظور اهداف مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. در این فناوری، از اطلاعات به‌دست‌آمده از سنسورهای نصب‌شده روی تجهیزات استفاده می‌شود تا وضعیت ماشین به‌صورت لحظه‌ای در همزاد دیجیتال انعکاس یابد. گفتنی است؛ همزاد دیجیتال، از لحاظ موقعیت، سرعت، وضعیت و شرایط همانند جسم اصلی است.

شرکت کانادایی BGC که در زمینۀ مطالعات محیط‌زیستی معادن فعالیت می‌کند، در سال ۲۰۱۷ محصول جدید خود برای مدیریت و پایش تاثیرات زیست‌محیطی و اقدامات معدن‌کاران در جهت بازسازی محیط‌زیست را رونمایی کرد. این محصول که براساس واقعیت افزوده است، امکان نمایش سایت معدنی و شرایط محیط‌زیستی نظیر رویش گیاهان، وضعیت آب‌های سطحی و زیرزمینی و تغییرات سایت معدنی را فراهم می‌کند. این محصول با نمایش موقعیت کنونی معدن و منطقه و مقایسۀ آن با طرح برنامه‌ریزی‌شده، امکان ارزیابی دقیق پیشرفت‌های محیط‌زیستی و برنامه‌های مرتبط با توسعۀ پایدار را فراهم می‌کند.

علی سیامکی- پایش معدن هوشمند

منبع: مجله عصر مس- نشریه داخلی شرکت ملی صنایع مس ایران

برچسب ها فناوری معدن واقعیت مجازی

استارتآپ که واژهای با عمر قابل توجه در حوزه فناوری و کامپیوتر است، در چند سال اخیر در فضای کسبوکارهای معدنی راه یافته و بهنوعی تداعیکننده سرعت، خلاقیت و افزایش بهره‌وری است. در این بین، کسبوکارها حوزه معدنی بهعنوان یکی از کلیدیترین حوزهها در زنجیره ارزش بیش از پیش به حضور استارتآپها نیازمند هستند. چرا که معدنکاری سنتی در جهان برای تطبیق با تغییرات سریع عرصههای فناوری، اقتصادی، اجتماعی و… در کنار چالشهای جدید باید از ابزارهای یاریکنندهای برای افزایش توان رشد خود استفاده کند. از اینرو توجه به استارتآپهای معدنی و نقشهای متعدد آنها در تمامی بخشهای صنعت معدن بسیار مورد توجه است. در این نوشتار مروری خواهیم داشت بر چگونگی حضور استارتآپهای معدنی در صنعت معدن.

استارت‌آپ کلید حل سریع و هوشمند چالش

اگر از نگاه لغوی به واژه استارت‌آپ نگاه کنیم، فرهنگ لغت آکسفورد آن را یک «کسب‌وکار تازه تاسیس شده» تعریف می‌کند. کسب‌وکاری که ناتالی رابمد[۱] در مقاله‌ای در فوربس[۲]، ویژگی اصلی آن را توانایی رشد برشمرده‌ است، توانایی که شرکت را با سرعت بسیار بالا توسعه می‌دهد. توجه به این شرکت‌ها از این‌رو حائز اهمیت است که تحول‌های اخیر در جامعه امروزی در سطح جهان و چالش‌های مهم و متعدد اجتماعی، اقتصادی، محیط‌زیستی و… مدل کسب‌وکارها و شرکت‌ها را تغییر داده است. حال استارت‌آپ‌ها با ورود خود و موفقیت در بازگشت سریع سرمایه، بهره‌وری بالاتر و قیمت کمتر برای مشتریان نسبت به حوزه‌های سابق کسب‌وکار، جهان جدیدی را در حل چالش‌ها و ارائه راهکارهای خلاقانه ایجاد می‌کنند و می‌توانند در عرصه‌های متعدد وارد شوند.

در بین این عرصه‌ها نیز معدن به‌عنوان یکی از حوزه‌های مهم و بنیادین و قرار گرفته در ابتدای زنجیره‌ تولید و اقتصاد هر کشور تمایل بارزی به استارت‌آپ‌ها با ایده‌های نوآورانه‌شان دارد که بتواند رونق تازه‌ای به عملکرد سنتی خود ببخشد و عقب‌ماندگی خود را در زمینه‌ دیجیتال‌سازی نسبت به سایر بخش‌های صنعتی جبران کند. این عقب‌افتادگی در واقع یک پتانسیل بزرگی است که می‌تواند شرکت‌های استارت‌آپی را وارد این حوزه کند. چرا که شرکت‌های معدنی سنتی باید بدانند که بجای آنکه همه چیز را خودشان ابداع کنند، باید به‌ سمت استفاده از خدمات نوآورانه شرکت‌های استارت‌آپ معدنی حرکت کنند. این اقدام حتی می‌تواند آن‌ها را با استفاده از جریان‌های تحول دیجیتال و سبز به سمت معدنکاری پایدار سوق دهد که در نهایت آن‌ها را در جلب رضایت ذی‌نفعان بسیار کمک می‌کند. به‌طور کلی می‌توان گفت ارتباط شرکت‌های معدنی با استارت‌آپ‌های معدنی کمک به حل چالش‌های معدنی و بهبود کسب‌وکار معدنی در سراسر جهان خواهد کرد.

چرا استارت‌آپ معدنی؟

موسسه PWC  اعلام کرد که در سال ۲۰۱۸ نسبت به ۲۰۱۷ ظرفیت بازار صنعت معدن با رشد ۳۰ درصدی به ۹۲۶ میلیارد دلار و درآمد ناشی از آن با رشد ۲۳ درصدی به ۶۰۰  میلیارد دلار رسیده است. این رشد بازار از یک سو و از سوی دیگر رشد تقاضای مواد معدنی برای صنایع پیشرفته و فناوارنه، ارتقای صنعت معدنی را بیشتر مورد توجه قرار داده است. در کنار این دو عامل یاد شده، بازار تجهیزات معدنی نیز همزمان رشد خواهد داشت، به‌طوری‌که برآورد شده است، نرخ سود سالانه بازار تجهیزات معدنی از ۷/۷۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۳/۱۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید. حال رسیدن به چنین ارقام اقتصادی قابل توجه در این زمان کم، حوزه معدنی را به سرعت و خلاقیت استارت‌آپ‌ها نیازمند کرده است.

علاوه بر پتانسیل بازار موجود، وجود ریسک‌های مختلف همراه با معدنکاری مانند کاهش عیار ذخایر معدنی، افزایش هزینه‌های عملیاتی، چالش‌های زیست‌محیطی و اجتماعی معادن و نیاز به افزایش تولید و بهره‌وری، شرکت‌های معدنی را به سمت استفاده از راهکارهای خلاقانه و نوآورانه سوق می‌دهد تا بتوانند همچنان بر ارزش زنجیره تولید خود بیافزایند و آینده‌ای پایدار را تضمین کنند.

نیازمندی صنعت معدن به استارت‌آپ‌های معدنی از این‌روست که این شرکت‌های نوپا با استفاده از پیشران‌های شش‌گانه کلیدی که عبارتند از: نفوذ دانش و فناوری در حوزه معدنی، ضرورت نوآوری و رفع موانع آن در صنعت معدن، استفاده از توسعه فناوری‌های جدید، ضرورت توجه به توسعه پایدار، تلاش برای مقابله با کاهش ذخایر معدنی همزمان با رشد تقاضای مواد معدنی می‌توانند به صنعت معدن کمک کنند. در واقع به‌طور جزئی‌تر شرکت‌های استارت‌آپی با اقداماتی همانند توسعه مدل‌های جدید کسب‌وکار، روش‌های نوین بهره‌برداری، تجزیه و تحلیل داده‌ها و اتوماسیون‌های نوین همراه با یکپارچه‌سازی، کاهش ریسک‌های اکتشافی، کمک به کاهش آسیب‌رسانی و تقویت مشارکت‌های اجتماعی، روش‌های بازیافت کالا و رفع مشکلات ناشی از کمیابی مواد معدنی، توجه به کاهش هزینه‌های عملیاتی و… می‌توانند اهداف اقتصادی یاد شده را محقق سازند.

گروه‌بندی استارت‌آپ‌های معدنی بر اساس نقش، فناوری و درآمد

فرصت‌های فناورانه از جمله فعالیت‌های پشتیبان، حمل‌ونقل و بازاریابی، فرآوری، معدنکاری، طراحی و توسعه سایت معدنی و اکتشاف مواد معدنی؛ در ایفای نقش استارت‌آپ‌ها در سراسر زنجیره ارزش حوزه معدن فراوان است، به‌طوری‌که رشد تعداد شرکت‌های استارت‌آپی معدنی با گذشت زمان خود گواهی بر این مسئله است (شکل ۱). بررسی ۲۰۰ شرکت استارت‌آپی معدنی نیز در جهان نشان داده است که کشورهای استرالیا وآمریکا به‌عنوان کشورهای معدنی بزرگ جهان به ترتیب با سهم‌های ۲۲ و ۲۱ درصدی بیشترین تمایل در تاسیس شرکت‌های استارت‌آپ معدنی را داشته‌اند (شکل ۲).

شکل ۱. روند افزایش حضور شرکت‌های نوپا حوزه معدن در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷

شکل ۲. سهم هر یک از کشورهای جهان از ۲۰۰ استارت‌آپ‌ معدنی

استارت‌آپ‌های معدنی در توسعه صنعت معدن با ایفای شش نقش بسته به ماهیت استارت‌آپ می‌توانند به حل چالش‌های این صنعت بپردازند. این شش نقش در شکل ۳ به اختصار نشان داده شده است.

شکل ۳.  نقش استارت‌آپ‌ها در توسعه صنعت معدن

اما برای درک اینکه چگونه این شرکت‌ها نقش خود را در هر یک از بخش‌های معدنی ایفا می‌کنند به برخی راهکارهای آن‌ها در سه حوزه‌ معدنی، اکتشاف، استخراج و فرآوری می‌پردازیم. راهکارهایی همانند استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی، پردازش تصاویر، تحلیل کلان داده به‌منظور تحلیل عددی یا رصد و بررسی مناطق مورد نظر؛ به‌کارگیری پهپادها و کوادکوپترهای کوچک جهت نقشه‌برداری و تصویربرداری؛ ارائه دستگاه‌های قابل حمل نقشه‌بردار و اسکن سه‌بعدی و… در اکتشاف، استفاده از اینترنت اشیا و هوشمندسازی ماشین‌آلات استخراج و استفاده از فناوری‌های جدید همانند لیزر برای کشف دقیق رگه‌های معدنی و… در استخراج و استفاده از فناوری‌های زیستی، نانو و… برای ارائه روش‌های جدید در فناوری مواد معدنی به‌ویژه فلزات ارزشمند و استفاده از فناوری تشخیص نوری و هوش مصنوعی برای دستگاه‌های سورتینگ و جداساز مواد معدنی در فرآوری همگی فرصت‌های حضور و ایفای نقش شرکت‌های استارت‌آپی در رفع چالش‌های حوزه معدنی است.

در واقع می‌توان گفت که زنجیره فعالیت استارت‌آپ‌های فعال در صنعت معدن شامل اکتشاف معادن، استخراج مواد معدنی، فرآوری مواد معدنی و خدمات پشتیبانی و عملیاتی در صنعت معدن می‌شود. در شکل ۴ برخی استارت‌آپ‌های معدنی جهان به تفکیک حوزه فعالیت نشان داده شده است. به‌عنوان مثال شرکت امریکایی HiveUAV با سرمایه ۱۴۴ هزار دلاری ترکیبی از انواع مختلف پهپادها و ایستگاه‌های رصد خودکار برای پایش و کنترل نقاط دورافتاده با سرعت و دقت بالا ارائه می‌دهد که  این امر در نقشه‌برداری سایت‌های معدنی بسیار کمک‌کننده است. شرکت Merger نیز با استفاده از فناوری لیزر رگه‌های اصلی معدنی در معادن برای استخراج و حفاری بهینه استفاده می‌کند. این امر منجر به کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت، کارایی و دقت بیشتر به روش‌های سنتی می‌شود.

شکل ۴. استارت‌آپ‌های حوزه معدن به تفکیک  جایگاه در زنجیره فعالیت‌ها

حال اگر از نگاه فناوری مطرح در عملکرد استارت‌آپ‌های معدنی بپردازیم، به‌طور کلی فناوری‌های مطرح در استارت آپ‌های حوزه معدن در ۱۶ گروه قرار می‌گیرد که عبارتند از: هوش مصنوعی، رباتیک و اینترنت اشیا،  ماشین‌آلات و ابزارآلات صنعتی، رادیوگرافی، پهپاد، واقعیت افزوده و مجازی، پردازش ابری، لیزر، کلان داده، بلاکچین، پردازش تصویر، فناوری‌های شیمیایی، نانو، پلتفرم آنلاین، اسکن سه بعدی و فناوری‌های زیستی. در این نوع دسته‌بندی نیز استارت‌‌آپ‌های بررسی شده معدنی در جهان به‌صورت شکل ۵ در گروه‌بندی‌های فناوری‌ قرار می‌گیرند. علاوه بر فناوری از نقطه‌نظر مدل درآمدی نیز استارت‌آپ‌ها را می‌توان دسته‌بندی کرد که شامل دسته‌های فروش مستقیم، کمک‌ها مردمی و مردم نهاد، مشارکت در سود، واسطه‌گری و حق اشتراک خواهد بود.

شکل ۵. استارت‌‌آپ‌های حوزه معدن به تفکیک فناوری

لازم به ذکر است که در بین ۲۰۰ شرکت بررسی شده،  37 درصد از آن‌ها بر توسعه فناوری در بخش معدن ، ۱۰ درصد در حوزه محیط‌زیست و مفاهیم معدنکاری سبز، ۸ درصد در بهداشت و ایمنی، آموزش و یادگیری در معدن، استخدام و بهینه‌سازی کارکنان، ۱۰ درصد در سرمایه‌گذاری، ۲۶ درصد در عملیات و ۹ درصد در  زیرساخت فعالیت دارند.

وضعیت استارت‌آپ‌ معدنی در ایران

در ایران، معاونت علمی و فناوی ریاست جمهوری در برنامه‌ای ملی پیرامون استارت‌آپ‌های کشور اقدام به گفتمان‌سازی کرده و با معرفی استارت‌آپ‌های مسئله‌محور در حوزه‌های گوناگونی از جمله حوزه معدنی، چالش‌های با موضوع‌های راهبردی هر حوزه را با الگوهای کسب‌وکار شرکت‌های نوپای جهانی ارائه کرده است. این اقدام با اهداف جهت‌دهی به تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در توسعه استارت‌آپ‌ها، شبکه‌سازی میان فعالان جامعه دانش‌بنیان، شناسایی تصویر آینده مدل کسب‌وکار نوین، تعهدآفرینی در خصوص حمایت از توسعه کسب‌وکار دانش‌بنیان و استارت‌آپی و ترویج تجربه‌های موفق داخلی در جامعه بوده است.

به‌طور تخصصی نیز موسسه یونیدرو (موسسه مشترک ایمیدرو و دانشگاه تهران) به‌عنوان نخستین مرکز استارت‌آپ‌های معدنی توسط ایمیدرو معرفی شده که به‌دنبال جریان‌سازی تولید علم در پروژه‌های معدن و صنایع معدنی است. در واقع در این مرکز مشکلات اساسی معدن و صنایع معدنی شناسایی شده و به این مرکز اعلام می‌شود و سپس استارت آپ‌ها در جهت حل این مشکلات وارد عمل می‌شوند که البته شناسایی نیازهای صنایع معدنی و معرفی به استارت‌آپ‌ها هنوز در مراحل اولیه است. در این راستا شرح کامل آخرین رویداد یونیدرو به‌نام اینوماین در گزارشی تحت عنوان «نیازهای فناورانه با سودآوری چند میلیاردی همچنان چشم‌انتظارند» منتشر شده است. لازم به‌ذکر است که ایمیدرو بیان کرده به‌زودی اساس‌نامه و شیوه‌های اجرای مرکز استارت‌آپ‌های معدنی تعیین می‌کند.

با این‌وجود در جهان سرمایه‌گذران استارت‌آپی پول خود را برای تاسیس استارت‌آپ‌های جدید هزینه می‌کنند و این در شرایط رکود معادن نشانه مثبتی است و امید است که این رشد سرمایه‌گذاری در ایران نیز محقق شود.

منابع مطالعاتی:

  • Boom in Mining Startups, Dr. Kash Sirinanda, ۲۰۱۷
  • mineconnector.com
  • niscoir.com
  • بررسی تجربیات جهانی شرکت‌های استارت‌آپ در حوزه معدن: حوزه‌های فعالیت، فناوری‌ها و مدل‌های کسب‌وکار؛ ایرج تاج‌الدین، مهدی کاکاوند کردی، علی زرمالی و نعیم جاوید؛ دانش بنیان فناور؛ ۱۳۹۸

 

پرستو مرادی-پایش معدن هوشمند

برچسب ها استارتاپ فناوری معدن

اولین وبینار ایده­ شو شهری

از آنجاییکه برگزاری رویداد های هدفمند می تواند نقش موثری در ارائه طرحهای کاربردی داشته باشد نیز با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته ، اولین رویداد ایده شو شهری با حمایت شهرداری یزد توسط کارگاه نوآوری دانشگاه یزد برگزار می گردد.

موضوع چالش­های اولین ایده­شو شهری: حمل و نقل عمومی هوشمند و پایدار

مخاطبین: دانشجویان و اعضای هیئت علمی  و شرکت های فناور

مرحله اول: پیش رویداد یک روزه با هدف آشنایی مخاطبین با ایده پردازی و نوآوری و نیز حرکت به سمت کارآفرینی با محوریت چالش ایده­شو برگزار خواهد شد. بدین منظور سخنرانان زیر برای این پیش رویداد در نظر گرفته شده است:

1.   جناب آقای دکتر فلاح تفتی: دکتری مهندسی ترافیک از دانشگاه ونز-کاردیف انگلستان و عضو کارگروه حمل و نقل، اقتصاد و محیط زیست، صندوق حمایت از پژوهش­گران و فناوران کشور با موضوع سخنرانی وضعیت ملی و جهانی در حوزه حمل و نقل شهری

2.   جناب آقای دکتر شبانی: کارشناس معاونت برنامه ریزی شهرداری یزد با موضوع تبیین جایگاه حمل نقل عمومی در برنامه راهبردی شهرداری یزد

مرحله دوم: با راه­ اندازی سامانه دریافت ایده ها در راستای چالش های مطرح شده ایده­ها و طرح های مخاطبین جمع آوری میگردد و با تشکیل گروه داوری، ایده­ها غربالگری شده و افراد منتخب به مرحله نهایی رویداد راه پیدا میکند.

در رویداد یک روزه پایانی، شرکت کنندگان ضمن آموزش مفاهیم اولیه کسب و کار فناورانه و نیز پیاده سازی ایده های خود در قالب بوم کسب و کار خود را برای ارائه نهایی آماده میکنند. در پایان تمام تیم ها ایده های خود را ارائه میدهند و نفرات برگزیده توسط هیئت داوران مشخص میشوند و جایزه دریافت میکنند.

مرحله سوم: تیم ایده های منتخب مشمول حمایت جهت پیاده سازی ایده های خود و دریافت کمک هزینه بلا عوض به مبلغ 100000000 ریال( صد میلیون ریال) میگردند.

 

برگزارکنندگان

شهرداری یزد

دانشگاه یزد

برچسب ها آزاد دانشگاه یزد شهرداری یزد فناوری کسب و کار

استارتاپ چیست؟ فرق با سایر کسب و کار ها در چیست؟ اگر بر روی یک کسب و کار اینترنتی مشغول به فعالیت هستید می توانید از آن به عنوان یک استارتاپ نام ببرید؟ اصلا استارتاپ تفاوتش با یک کسب و کار کوچک چیست؟ شرایط مدیریت، اهداف و کلا شاخصه های هر یک با هم چه تفاوت هایی دارند. با ما همراه باشید تا این موارد را در هاو کن یو مرور و مطالعه کنیم.

اگر در صنعت فناوری مشغول به کار هستید و یا حداقل با محیط آن آشنا هستید، احتمالا کارآفرینانی را می شناسید که  استارتاپی را شروع  کرده و بزرگ کرده اند و بارها و بارها این کار را انجام داده اند.

اما آیا تا به حال یک گام به عقب برگشته اید و از خودتان پرسیده اید :”که اصلا یک استارتاپ به چه معناست ؟” آیا استارت آپ فقط یک کلمه جدید است که به تازگی سر زبان ها افتاده و یا به معنی کمپانی صنعتی است که با سرعت در حال رشد است؟ و یا یک تفاوت واقعی و مهم بین آن چه که یک استارت آپ را میسازد و آن چه یک کسب و کار کوچک را میسازد وجود دارد.

همان طور که معلوم است، بین یک استارت آپ و یک کسب و کار کوچک تفاوت های  واقعی و مهمی وجود دارند و ما در این مقاله قصد داریم تا معنی دقیق هر کدام از این دو را بیان کرده و توضیح دهیم که اصلا چرا دانستن تفاوت این دو مهم است؟

استارت آپ ها در مقابل شرکت های بزرگ

تصور کنید که مدیر اجرایی یک استارت آپ چه کارهایی انجام می دهد: او با یک ایده بیزینسی درخشان مواجه می شود. سپس  برخی از صاحبان شرکت ها  یا سرمایه گذاران بزرگ را که در بازار کار مشغولند را گرد هم میآورند، مبالغ اولیه از سرمایه لازم را جمع می کند و از آن بودجه برای بالا کشیدن مدل بیزینسی اش در بازار خاص خودشان استفاده می کند.

در حقیقت توضیحی که در بالا ذکر شد، فقط شرح ساده ای از شغل چالش برانگیز مدیر اجرایی یک کمپانی بودن است. اما زمانی که آن را به این  موارد پایه ای تقسیم می کنیم، فرض بر این که استارت آپ به معنی شرکتی است که به زودی قرار است بزرگ شود، آسان می گردد.

این حرف تا حدودی درست است. برخی از استارت آپ ها بزرگ شده و حتی تبدیل به کمپانی های جهانی می شوند. البته این که بخواهیم هر کمپانی بزرگی را به یک استارت آپ خلاصه کرد کاملا درست نیست.

و به همین دلیل است که استارت آپ ها  نسخه کوچک شرکت های بزرگ نیستند. در عوض،  بهتر است تا آن ها را تحت  عنوان سازمان هایی که به دنبال مدل کسب و کاری قابل تکرار و مقیاس پذیر  خود هستند بشناسیم. بنیانگذاران استارت آپ ها فقط در جستجوی اثبات مدل بیزنسیشان و اجرا کردن آن نیستند، بلکه آن ها به دنبال راهی برای سریع تر کردن این روال هستند و به دنبال راهی هستند که بیشترین تاثیر را بر روی بازار داشته باشد.

استارت آپ ها در مقابل شرکت های کوچک

کسب و کارهای کوچک نوعی از بیزنس نیستند که قرار باشد در آینده رونق چشمگیر داشته باشند و کار کنند، بلکه نوعی از بیزنس هستند که از همان روز اول شروع به  کار  می کنند. یک کسب و کار کوچک در اصل سازمانی فراورند است که از روز اول بازگشایی خود شروع به کسب درآمد می کند. آن ها نیازی زیادی به سرمایه گذاری های بزرگ و زمان برای تشکیل شرکتی که کار کند و رونق بگیرد ندارند.

به طور معمول، یک کسب و کار کوچک، میزان فروش نسبتا کمی دارد و فقط  در حیطه بازار محلی یا منطقه ای وارد شده و علاوه بر این  تعداد کارکنان کمی دارد. لازم به ذکر است که سازمان SBA آمریکا تعریف رسمی یک کسب و کار کوچک را با توجه به استانداردهای اندازه تعیین کرده است.

تفاوت های کلیدی بین یک استارت آپ و یک کسب و کار کوچک

اکنون که تعاریف استارت آپ و یک کسب و کار کوچک را می دانید ( و این که چگونه این دو از یک بیزنس بزرگ تمایز داده می شوند.) حال بیان تفاوت های استارت آپ و یک کسب و کار کوچک  قابل درک و عملی است.

به عبارت دیگر استارت آپ ها و کسب و کار کوچک در برخی  راه های مهم زیر با هم تفاوت دارند.

نحوه ی رشد

هدف از بنیان گذاری یک استارت آپ  چند تکه کردن بازار با یک مدل کسب و کاری  تاثیر گذار و جدید  است. آن ها می خواهند تا بازار را به دست بگیریند.

اما مسلما این کار برای استارت آپ ها یک شبه اتفاق نمی افتد و آن ها به سرمایه گذاری های اولیه نیاز دارند و این سرمایه گذاری ها نتایج فوری برایشان نخواهند داشت. بنابراین، راه اندازی یک استارت آپ احتمالا در سال اول یا سال دوم و یا حتی سال سوم سودآور نخواهد بود (و برخی از استارت آپ ها  نیر هرگز به سودآوری نمی رسند.)

اما بنیانگذاران استارت آپ ها در جستجوی یک مدل کسب و کار مناسب هستند که تا جایی که بتوانند سریع تر در بازار عظیم پیش رویشان رشد کنند و خودشان را بالا بکشند.

البته  این تمایز به صنعتی که امروزه بیشترین استارت آپ ها را در برگرفته است نیز اشاره می کند: بله، صنعت تکنولوژی. به طور معمول استارت آپ ها  بیزنس هایی آنلاین  و یا  بیزنس های تکنولوژی گرا هستند که می توانند  به آسانی وارد یک  بازار بزرگ شوند.

از سوی دیگر، برای اداره یک کسب و کار کوچک، دیگر نیازی به یک بازار بزرگ برای رشد نخواهید داشت. شما فقط به یک بازار نیاز دارید تا بتوانید  به همه کسانی که در آن بازار قرار دارند دسترسی پیدا کرده و از راهی مناسب بدانها خدمات عرض کنید.

اگر از کسی بخواهید که یک کسب و کار کوچک را نام ببرد احتمالا  به سوپری محله یا کافی شاپ یا لوله کشی یا الکتریکی های اطرافش  اشاره کند  در واقع کسب و کارهای کوچک یک صنعت را مختل نمی کنند، بلکه در تلاشند که از بازار موجود برای خودشان به سود آوری برسند.

روش های سرمایه گذاری

یکی از چیزهایی که بین کسب و کارهای کوچک و استارت آپ ها مشترک است، چالش پیدا کردن سرمایه گذار است. هم  پول دادن به یک کسب و کار کوچک و هم پول دادن به یک استارت آپ ریسک است و یا اگر خودتان می خواهید که کسب و کار و یا استارت آپ خودتان را شروع کنید، زمانی که نوبت به سرمایه گذاری می شود، بسیار مهم است که از چیزی که خودتان را درگیر آن می کند مطلع باشید.

استارت آپ دقیقا از همان شروع کار سرمایه گذاری های بالا دارند و معمولا به دنبال سرمایه گذارانی هستند که میخواهند سرمایه شان را چند برابر کنند که غالبا این سرمایه گذاران در اعتماد کردن کمی مشکل پسند هستند.

معمولا سرمایه گذران شکاک و حتی سرمایه گذاران خوب، چیزی حدود یک میلیون دلار برای شروع سرمایه گذاری  در استارت آپ ها هزینه می کنند و در عوض سرمایه ای که قرار داده اند، بنیان گذار آن استارت آپ سهامی از شرکتش را در اختیار آنان می گذارد.  بدین روش تنوع سازی در ساختار مالکیت می گویند.

از سوی دیگر، به طور معمول صاحبان کسب و کارهای کوچک برای رسیدن به اهداف مالی خود از طریق گرفتن وام های کوچک تجاری اقدام میکنند.

برخی بانک های سنتی و وام دهندگان آنلاین نیز و جود دارند که علاقه به سرمایه گذاری در استارت آپ ها را دارند، منتها نسبت به سرمایه گذاران شخصی سرمایه کمتری ارایه میدهند. با وجود این که صاحبان کسب و کارهای کوچک در پایان باید سرمایه بیشتری از جیب خود پرداخت کنند، اما تقریبا یکپارچگی مالکیت کسب و کارشان دست نخوره و به نام خودشان باقی میماند.

به طور خلاصه، استارت آپ ها با سرمایه گذاران شراکت میکنند و دارندگان کسب و کارهای کوچک بیشتر سرمایه گذاریشان را بر روی روش های داد و ستدی  قرار میدهند.

چشم اندازهای مختلف

هدف نهایی  یک کسب و کار کوچک چیست؟ بله، شاید باقی ماندن در بازار باشد. مسلما  هر کدام از  صاحبان کسب و کارهای کوچک  چشم انداز متفاوتی از آن چه که که کسب و کارش در آینده قرار است بشود دارد. اما به طور کلی، صاحبان کسب و کارهای کوچک قصد ایجاد کسب و کارهایی کوچک و خودپرداز و طولانی مدت را دارند.

با این حال به نظر می رسد که شاید استارت آپ ها شرکت های موقتی باشند. اگر همه چیز خوب پیش برود، آن استارت آپ تبدیل به یک کمپانی عظیم خواهد شد و برای این کار میتواند از روش IPO استفاده کند.( اولین فروش سهام توسط یک شرکت خصوصی که طی آن به یک شرکت عمومی تبدیل می‌شود.) یکی دیگر از واقعیت های معمول یک استارت آپ موفق، خرید یک شرکت بزرگ به طور یک جا است.

استارت آپ ها در مقابل کسب و کارهای کوچک: اصلا چرا تفاوتی بین این دو قایل شویم؟

زمانی که شروع به اجرای یک ایده کسب و کاری می کنید، بسیار مهم است که بدانید شما جزو کدام دسته از کار آفرینان هستید: یک کارآفرین استارت آپ و  یا یک کارآفرین کسب و کار کوچک. شاید بپرسید که چرا؟

خوب، ایجاد تمایز در همان اول مسیر به  پیدا کردن  و تعریف مسیر مناسب تری  برای کسب و کار آینده شما کمک خواهد کرد: انتظارات اولیه شما چیستند؟ برنامه ریزی رشدتان چگونه است؟ برای مشارکت با چه اشخاصی برنامه ریزی کرده اید  و در پایان موفقیتتان را چگونه تعریف می کنید؟

 

مرجع: هو کن یو

برچسب ها آزاد استارتاپ کسب و کار

    درباره ما

    شرکت سروش زیست سهامی خاص با شماره ثبت 16388
    فعال در زمینه سیستم های اطلاعات مکانی، سنجش از دور و پهپاد
    بر پایه فناوری های نو

    نویسندگان

    جستجوگر

    شبکه اجتماعی

    مترجم بیان


    برچسب ها

      آموزش آزاد کسب و کار gis معدن نرم افزار شرکت کتاب تقویم فناوری پهپاد نوآوری سنجش از دور استارتاپ اینترنت برنامه نویسی خدمات دانلود محیط زیست اینفوگراف فتوگرامتری فرادرس کارافرینی منابع طبیعی مدیریت آب ارزیابی چرخه حیات مستندسازی اندنوت کارتوگرافی چغارت