۲۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

 در این بخش مطالب آموزشی در زمینه حسابداری ارائه می شود.

فایل 1: اصول حسابداری 1 (پاورپوینت)

دانلود

فایل 2:اصول حسابداری

دانلود

فایل 3: آموزش پاتریس

دانلود

فایل 4:حسابداری شرکت ها

دانلود

فایل 5:راهنمای حقوق و دستمزد

دانلود

فایل 6: چک لیست های مالی

دانلود

فایل 7: سیستم های اطلاعاتی

دانلود

فایل 8: مهندسی حسابداری (پاورپوینت)

دانلود

فایل 9: 21 قانون مالی برای کسب و کارها

دانلود

فایل 10:مدیریت هزینه های عمومی

دانلود

فایل11: حسابداری عملی

دانلود

فایل 12: اصول حسابداری

دانلود

فایل 13: حسابداری (پاورپوینت)

دانلود

برچسب ها آزاد آموزش کتاب کسب و کار

معدن یک صنعت کهن و جهانی است که ریشه‌های آن به شکل‌گیری نخستین تمدن‌ها بازمی‌گردد و بر هر اقتصاد بزرگی که در تاریخ شکل گرفته است، تاثیرگذار بوده است. حتی امروزه معدن 12 درصد از تولید ناخالص جهانی را شامل می‌شود. جهان همواره به معدن نیاز داشته و نیاز خواهد داشت.
اما هم‌اکنون معدن با چالش‌های جدی بسیاری مواجه است. از طرفی افزایش جمعیت و رشد اقتصاد جهانی به معنای تقاضای افزایشی برای مواد معدنی است و از سوی دیگر، استخراج و فرآوری مواد معدنی روز به روز دشوارتر می‌شود. منابع در دسترس زمین محدود شده‌اند و تاثیر فرآیند استخراج این منابع بر محیط زیست به یک دغدغه‌ی اجتماعی تبدیل شده است.
مانند بسیاری از صنعت‌ها که برای رشد در آینده با چالش مواجه هستند، تکنولوژی، نوآوری، فرآیندهای بهتر، مطالبه‌ی اجتماعی و حتی فرصت‌های جدید، تحول در صنعت معدن را رقم می‌زنند. در میان همه‌ی عوامل تغییر، 4 عامل بیشترین تاثیر را بر آینده‌ی معدن خواهند داشت. در این قسمت با 2 مورد از این عوامل آشنا می‌شویم و در قسمت بعدی 2 عامل دیگر را بررسی خواهیم کرد.

تحول دیجیتال: معدن هوشمند

معدن هوشمند

دیجیتالی شدن،کاتالیزوری است که کمک می‌کند عملیات‌های معدن هوشمندتر شوند. این کار با استفاده از ابزارها و فرآیندهای دیجیتالی که عملیات‌ها را دقیق، تعاملی و هوشمند می‌کنند، اتفاق می‌افتد. برای مثال اصلاح اشکالات فرآوری معدنی همواره پس از بروز آن‌ها اتفاق می‌افتد اما با دسترسی به سیستم‌ها و نرم‌افزارهای دیجیتالی که به سرعت امکان بروز اشکال را نمایان می‌کنند، پیش از بروز اشکال از وقوع آن جلوگیری خواهد شد. سیستم‌های پیشرفته‌ی کنترل دیجیتال امکان نظارت مستمر و شبیه‌سازی‌های مجازی را در کنار دیگر ظرفیت‌های متمایزکننده، به وجود خواهد آورد.
تحول دیجیتال می‌تواند منجر به ایجاد معدنی تمام اتوماتیک شود که تمام اجزای آن به یکدیگر متصل هستند و به صورت هماهنگ با هم کار می‌کنند. طراحی معادن برای دستیابی به اتوماسیون از اساس متفاوت خواهد شد و به جای روش‌های متفاوت کنونی، راهکارهایی یکپارچه مورد استفاده قرار خواهند گرفت که با شرایط معادن مختلف قابل تطبیق هستند. از همه مهمتر اینکه جریان اطلاعات در اختیار متخصصان قرار خواهد داشت تا در هر لحظه بهترین تصمیم‌ها را اتخاذ کنند.
تحول دیجیتال کمک می‌کند که تلفات و مصدومیت‌های مربوط به معدن حداقل شود. همچنین کاهش قابل توجهی در سرمایه‌ی درگیر و هزینه‌های اجرایی خواهد داشت. منابع جدید معدنی که تا کنون امکان استخراج آن‌ها وجود نداشته است، در دسترس قرار خواهند گرفت و آثار زیرمحیطی کمتری از فعالیت‌های معدنی برجای خواهد ماند.
در آینده، معدن دیجیتال بسیاری از تکنولوژی‌های نوظهور و در حال رشد دیجیتال را به کار خواهد گرفت. اینترنت اشیا صنعتی یکی از این تکنولوژی‌های دیجیتال است که به طور خاص بر تحول معدن تاثیرگذار خواهد بود. سنسورهای متصل به اینترنت این امکان را به معادن می‌دهند که داده‌های گسترده‌ای را گردآوری کنند و بر اساس این داده‌ها مدیران تصمیماتی هوشمند برای ایجاد بهره‌وری، افزایش ایمنی و کاهش هزینه‌ها بگیرند.
مدیران با استفاده از اینترنت اشیا صنعتی و تحلیل داده می‌توانند عملیات انتقال مواد معدنی را با کارایی بیشتری انجام دهند. این عمل از طریق مشخص کردن زمان و دفعات بهینه بارگیری هر کامیون انجام می‌شود که کمک می‌کند مصرف سوخت حداقل شود و هزینه‌های نگهداری و تعمیرات نیز کاهش یابد.
حرکت به سمت فناوری ابری تا امروز توانسته بسیاری از صنایع را متحول کند، معدن نیز از این تاثیر مستثنی نیست. فناوری ابری امکان ایجاد پلتفرم‌های یکپارچه فناوری اطلاعات را فراهم می‌کند. چنین پلتفرمی امکان نظارت و کنترل عملیات در سطوح مختلف کسب و کار را ایجاد می‌کند. همچنین استفاده از دستگاه‌های متصل به کلود، سطح هماهنگی بین نیروی انسانی را ارتقا داده و موجب بهره‌وری بیشتر در بسیاری از فعالیت‌ها می‌شود. بعلاوه اینکه سرویس‌های امنیتی و زیرساختی به کلود منتقل می‌شوند تا ضمن کاهش هزینه‌ها، توان بیشتری در این زمینه‌ها ایجاد شود.
بلاکچین تکنولوژی دیجیتالی است که یک لیست پیوسته از تراکنش‌ها ایجاد و نگه‌داری می‌کند که به آن بلاک می‌گویند. ورود بلاکچین به صنعت معدن، تحول آفرین خواهد بود. در یک کاربرد ساده وقتی بلاکچین با سنسورهای اینترنت اشیا صنعتی ترکیب شود، می‌تواند این اطمینان را به نهادهای ناظر یا مصرف‌کنندگان بدهد که شرکت‌های استخراج معادن فعالیت‌هایشان را مطابق با قوانین و تعهداتشان انجام داده‌اند.
هر عملیاتی که ردر معدن انجام می‌شود، با تصمیمات حیاتی متعددی مواجه است. هوش مصنوعی بر اساس داده‌هایی که از تجهیزات مختلف گردآوری ‌می‌کند به فرآیند تصمیم‌گیری و حل مسئله کمک می‌کند. بهتر اینکه هوش مصنوعی از توان بالای پردازی کامپیوتری در کنار شبکه‌ای گسترده از سیستم‌های معدن، سنسورها، ربات‌ها و منابع داده برای ارائه یک تصویر به لحظه از وضعیت فعالیت‌ها استفاده می‌کند. این تصویر تمام اطلاعاتی که تصمیم‌گیران نیاز دارند را در اختیارشان قرار می‌دهد تا تصمیمی را اتخاد کنند که ایمینی و بهره‌وری بیشتر عملیات را به دنبال دارد.
در حالی که هر یک از این تکنولوژی‌ها، امکانات ویژه‌ای را در اختیار صنعت معدن قرار می‌دهند، ارتباط میان آن‌ها است که می‌تواند معادن را به سطح جدیدی از عملکرد ببرد. در تحول دیجیتال واقعی، اینترنت اشیا صنعتی، تحلیل داده، پلتفرم‌های ابری، بلاکچین، هوش مصنوعی و دیگر نوآوری‌ها، همه با به گونه‌ای با یکدیگر کار می‌کنند که فعالیت‌های معدن از همیشه هوشمندتر باشد.

تکنولوژی‌ها و ابزارهای معدن: ربات‌ها، ماشین‌ها و پهپادها

تکنولوژی‌ها و ابزارهای معدن: ربات‌ها، ماشین‌ها و پهپادها

در حالی که تحول دیجیتال بر هوشمندسازی معادن تمرکز دارد، تکنولوژی‌ها و ابزارهای جدید در بخش سخت‌افزار، حمل‌ونقل و تجهیزات توسعه یافته‌اند که توان بهبود عملکردها را دارند. نکته‌ی حائز اهمیت این است که این تکنولوژی‌ها می‌توانند به تمام سیستم‌هایی که ذیل موضوع تحویل دیجیتال به آن‌ها اشاره کردیم، متصل شوند و یک سیستم یکپارچه‌ی معدن هوشمند را به وجود بیاورند.
پهپادها همین الان هم در صنعت معدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از کاربردهای پهپاد حضور در جاهایی است که ممکن است برای انسان خطرآفرین باشد. برای مثال از پهپادها برای تعیین زاویه پایداری شیب دیواره معدن استفاده می‌شود. این عملکرد کمک می‌کند که زوایای دیواری معدن به طوری انتخاب شوند که در فرآیندهای پیش از استخراج ماده‌ی معدنی، حداقل تلفات ایجاد شود. استفاده از پهپاد در این عملکرد باعث می‌شود که ریسک ارسال یک زمین شناس به جایی که خطرات احتمالی زیادی به همراه دارد، از بین برود. از دیگر کاربردهای پهپاد در صنعت معدن می‌توان به بازرسی جاهایی است که برای انسان ناامن، پاکسازی محل انفجار، تصویربرداری سه بعدی و تصویربرداری زنده از فرآیندها اشاره کرد.
ماشین‌های و تجهیزات الکتریکی و خودران بر معدن تاثیرگذار خواهند بود. بنابر مطالعات صورت گرفته تا سال 2028 بازار مربوط به این تجهیزات ارزشی 15 میلیارد دلاری خواهد داشت. دستیابی به کاهش مصرف سوخت، کارایی بیشتر و بهره‌وری بالاتر رقابت برای نوآوری در این حوزه را داغ خواهد کرد. تا همین الان معادنی که به تکنولوژی روی خوش نشان داده‌اند، توانسته‌اند یک افزایش بهره‌وری سی درصدی را تنها از طریق سیستم‌های ترابری خودران تجربه کنند. برقی شدن ماشین‌ها نیز به کاهش 20 تا 25 درصدی هزینه‌های تهویه و خنک‌سازی آن‌ها کمک می‌کند.
رباتیک و اتوماسیون از آنجایی که به طور مستقیم به هوش مصنوعی مرتبط است، یک حوزه جذاب برای نوآوری در صنعت معدن است.در یک نظرسنجی انجام شده توسط Mining IQ، 77 درصد متخصصان معدن اتوماسیون را یک اولویت اصلی دانسته‌اند و 40 درصد آن‌ها بر اینکه این موضوعات در وضع کنونی از همیشه اهمیت بیشتری پیدا کرده است، تاکید کرده‌اند.
رباتیک می‌تواند مزیت‌های فراوانی در فرآیندهای حفاری و استخراج ایجاد کند. مفهوم سیستم پیوسته‌ی معدن همگام با تکنولوژی رباتیک رشد خواهد کرد و شاهد بیشترین استخراج در کوتاه ترین زمان ممکن خواهیم بود. همین الان هم ماشین آلات انتقال هوشمند در حال استفاده هستند تا به حمل و نقل مواد در پروسه‌ی استخراج سرعت ببخشند.
همانند پهپادها، ربات‌ها نیز می‌تواند در مواردی مانند انجام بازرسی، جایگزین انسان شوند. در آینده‌ی نزدیک معادنی که به سبب محدودیت دسترسی یا خطرهای احتمالی متروکه شده‌اند، با ورود ربات‌ها دوباره فعال خواهند شد. اتوماسیون به ما اجازه خواهد داد تا تعداد بیشماری تجهیزات اتوماتیک و کم هزینه را در معدن‌هایی که تنها برای چنین ماشین‌هایی طراحی شده‌اند، به کار بگیریم و ذخایر جدیدی را استخراج کنیم.

 

منبع: اکوموتیو

برچسب ها تکنولوژی معدن پهپاد

خیلی کند، اما صنعت واقعیت مجازی در حال پیشرفت است و چه بخواهیم چه نخواهیم باید خودمان را برای حضور پرنگ آن در گوشه و کنار زندگی آماده کنیم. تکنولوژی جدید که هنوز نتوانسته جایی برای خود در میان کاربر‌های عادی پیدا کند، اما طی همین چند سال اخیر پتانسیل بالای خود را ثابت کرده. امروزه هدست‌های واقعیت مجازی پا را فراتر از سرگرمی گذاشته‌اند و از آن‌ها در صنعت و علوم پزشکی نیز استفاده می‌شود. با وجود این مسائل باید به این نکته اشاره کنیم که همچنان هدست‌های واقعیت مجازی به واسطه استفاده از تکنولوژی پیشرفته، با قیمتی بالا به فروش می‌رسند و فعلا جایگاه مشخصی در بازار پیدا نکرده‌اند.

ورود به دنیای گران‌قیمت واقعیت مجازی

با این وجود برخی نمونه‌ها که قیمت پایین‌تری دارند با فروش‌های چند میلیون نسخه‌ای روبرو شده و نشان داده‌اند که در حال حاضر قیمت اصلی‌ترین مانع برای تبدیل شدن واقعیت مجازی به تکنولوژی عامیانه است. از سویی همچنان شاهد تلاش‌های خوبی در زمینه هدست‌های واقعیت مجازی مخصوص به تلفن‌های همراه هستیم. محصولاتی که با گروهی جدید از هدست‌ها همراه شده‌اند که دیگر نیازی به سخت‌افزار جداگانه ندارند و از آن‌ها در هر جایی می‌توان استفاده کرد.

۱. HTC Vive

  • متوسط قیمت: ۱۰ میلیون تومان

ورود به دنیای گران‌قیمت واقعیت مجازی

تایوانی‌ها و برند اچ‌تی‌سی برای سال‌هاست که در بازار‌های آشنایی همچون تلفن‌های هوشمند، موفقیت گذشته را تکرار نمی‌کنند و به همین واسطه سعی کرده‌اند به سراغ حوزه‌های دیگر رفته و مخاطب‌های جدیدی پیدا کنند. یکی از این حوزه‌ها واقعیت مجازی است. اچ‌تی‌سی با وجود نداشتن سابقه خاصی در این بازار به یکباره تصمیم به تولید هدست وایو گرفت و تاحدودی نیز در انجام این کار موفق بود. هدست اچ‌تی‌سی وایو، از سری هدست‌های واقعیت مجازی است که برای اتصال به کامپیوتر طراحی شده و توانایی بالای نمایشگر آن، باعث برتری ویژه نسبت به هدست‌های واقعیت مجازی وابسته به گوشی‌های همراه، و هم چنین هدست آکیلس ریفت شده است.

این هدست، در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و نسخه فعلی آن نسبت به نسخه قبلی، کامل‌تر شده است. با استفاده از کنترلر‌های مخصوص این هدست واقعیت مجازی می‌توانید در دنیای مجازی حرکت کنید و به ماجراجویی بپردازید و اطراف خود را بهتر لمس کنید. شرکت HTC و Valve که با همکاری یکدیگر هدست واقعیت مجازی HTC Vive را طراحی و تولید کرده اند، در کنترلر‌ها سنسور‌هایی قرار داده‌اند که حرکات دست شما را رد یابی کرده و بدون وقفه به محیط بازی انتقال می‌دهند. برای استفاده از این هدست واقعیت مجازی به همراه کنترلر‌های آن، بهتر است که فضای بزرگ و مناسبی را اختصاص دهید. از طرفی قیمت بالای این هدست باعث شده است همه علاقه‌مندان توانایی خرید آن را نداشته باشند؛ با این حال با توجه به کیفیت بالا، قیمت آن قابل قبول است.

در نتیجه اگر فضای کافی و توانایی مالی خرید آن را دارید مطمئن باشید که هدست HTC Vive، برای شما تجربه‌ای بی نظیر به ارمغان خواهد آورد و ارزش خرید را دارد. وایو مانند بسیاری از هدست‌های موجود برای فعال شدن نیاز به سنسور شناسایی موقعیت دارد. سنسور‌ها در عملکرد مناسب هدست نقش بسیار مهمی دارند. اطلاعات آن‌ها با کنترلر‌های HTC Vive همگام سازی شده و موقعیت شما را ردیابی و به دستگاه اصلی انتقال می‌دهند. بنابراین، برای ردیابی بهتر حرکات شما و فعالیت بهتر سنسور ها، باید آن‌ها را در ارتفاع حدودا دو متری از یکدیگر قرار دهید و فاصله آن‌ها هم باید تقریبا پنج متر باشد. سنسور‌ها دارای براکت‌هایی برای اتصال به دیوار هستند. باید به شکلی سنسور‌ها را قرار دهید که بتوانند بیشترین محیط ممکن را پوشش دهند. توجه داشته باشید که اگر در فضای اتاق شما فرد یا جسم اضافه‌ای حضور داشته باشد در کار سنسور‌ها اختلال ایجاد می‌کند و باعث قطع ارتباط آن‌ها می‌شود.


۲. Oculus Rift

  • متوسط قیمت: ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

ورود به دنیای گران‌قیمت واقعیت مجازی

یکی از اولین کمپانی‌هایی که توانست پتانسیل واقعی این تکنولوژی جدید را نشان دهد، آکیلس بود. کمپانی ناشناسی که به سرعت توسط فیسبوک خریداری شد و اکنون به عنوان یکی از برترین تولیدکننده‌های هدست‌های واقعیت مجازی شناخته می‌شود. اولین محصول اصلی آن‌ها در این بازار آکیلس ریفت بود. هدستی که هنوز هم می‌تواند نیاز‌های موجود در این زمینه را برطرف کند. هدست Oculus Rift یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی است که علاقه دارند فیلم‌ها و بازی‌های واقعیت مجازی را در کامپیوتر شخصی خود تجربه کنند. زمانی که ریفت را بر سر دارید، به طور کامل در دنیای مجازی قرار خواهید گرفت و کوچک‌ترین حرکات سر، بدن و حتی چشمان شما تشخیص داده می‌شود و منجر به دیدن زوایای دیگری از این دنیای نیمه واقعی-نیمه مجازی می‌شود.

بدنه هدست به راحتی برای تمام کاربران قابل استفاده است و قابلیت هماهنگی با سایز‌های مختلف سر را دارد. زمانی که هدست را روی سر قرار می‌دهید گوشی‌های هدفون به طور کامل گوش‌ها را در بر گرفته و با انتقال مستقیم صدای محیط مجازی، فضایی نزدیک‌تر به واقعیت را برای شما ایجاد خواهد کرد. درون هدست Oculus Rift، از عدسی‌ها و نمایشگری تشکیل شده که مخصوص هدست‌های واقعیت مجازی ساخته شده‌اند. نرخ بالای به روز رسانی تصویر و نمایشگر باکیفیتی که همواره از فریم در حال نمایش چند قدم جلوتر است باعث می‌شوند تا آکیلس ریفت دستگاه جذابی برای دوست‌داران بازی‌های کامپیوتری باشد.

مجموعه کامل حسگر‌های به کار رفته در این هدست باعث می‌شوند تا کوچک‌ترین حرکت‌های سر و دست کاربر تشخیص داده شود و تصویری که روی نمایشگر داخل هدست به نمایش درمی‌آید متناسب با این حرکت‌ها و وضعیت جدید تغییر کند. به کمک کنترلر Xbox ONE که در بسته بندی موجود است و هم چنین خرید کنترلر Oculus Touch به صورت جداگانه می‌توانید دنیای به وجود آمده توسط این هدست را به سهولت کنترل کنید. لازم به ذکر است کنترلر Oculus Touch که مخصوص Oculus Rift ساخته شده است، شامل دو تکه دایره‌ای است که شبیه دستکش پوشیده می‌شود و امکان کنترل شخصیت درون بازی را به کاربر می‌دهد. فناوری به کار رفته در هدست واقعیت مجازی Oculus Rift به قدری پیچیده است که به یک کامپیوتر قدرتمند نیاز دارد؛ به طوری که انویدیا تنها کارت‌های گرافیکی قوی‌تر از GTX ۹۷۰ را به داشتن نشان واقعیت مجازی مناسب استفاده با آکیلس ریفت مفتخر می‌کند.


۳. Samsung Gear VR

  • متوسط قیمت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

ورود به دنیای گران‌قیمت واقعیت مجازی

هرچند دارندگان تلفن‌های هوشمند می‌توانند به راحتی و با استفاده از بسته‌های تهیه شده تحت عنوان Cardboard Box، واقعیت مجازی را به شکلی بسیار ساده تجربه کنند، اما کمپانی‌های بسیاری سعی دارند تا همین تجربه را به شکلی بهتر و ارتقا یافته ارائه کنند که یکی از آن‌ها سامسونگ است. کمپانی کره‌ای سال‌هاست که همکاری نزدیکی را با تولیدکننده‌های واقعیت مجازی دارد و سعی کرده روی موبایل‌ها حکمرانی خود را ثابت کند. هدست واقعیت مجازی Samsung Gear VR یکی از محبوب‌ترین هدست‌های واقعیت محازی مبتنی بر موبایل است که با همکاری شرکت سامسونگ و آکیلس تولید شده است.

مزیت مدل ۲۰۱۷ (موجود در ایران) این هدست نسبت به مدل‌های پیشین وجود یک ریموت کنترلر حرفه‌ای است که تجربه‌ای فوق العاده را برای شما فراهم می‌کند. این ریموت کنترل دارای سنسور‌های حرکتی و کلید‌های کنترلی است که دارای قابلیت‌های پرتاب کردن، هدف گرفتن، کشیدن و شلیک کردن و … است. روش استفاده از این دستگاه به این صورت است که گوشی موبایل در قسمت جلویی هدست قرار می‌گیرد و به وسیله دو گیره و پورت USB محکم می‌شود. به این ترتیب می‌توانید از محتوا‌های دو بعدی، سه بعدی و ۳۶۰ درجه لذت ببرید.

این هدست دارای یک بند نگه دارنده پهن است که دور سر محکم می‌شود و سبب پایداری هدست و مقاومت آن در برابر واکنش‌ها و حرکات ناگهانی می‌شود. بدنه هدست پلاستیکی است و درون آن یک جفت لنز با کیفیت قرار دارد که دقیقا رو به روی چشم قرار می‌گیرند. هدست سامسونگ Gear VR میدان دید وسیع، تصاویر شفاف، محیطی عاری از نور و کاملا تاریک و بدون انعکاس را برای شما مهیا خواهد کرد تا با بهترین کیفیت از فیلم‌ها و بازی‌های واقعیت مجازی لذت ببرید. توجه داشته باشید که این هدست تنها با تلفن‌های قدرتمند خانواده گلکسی سازگار است.

خرید از دیجی کالا


۴. Oculus Rift S

  • متوسط قیمت: ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

ورود به دنیای گران‌قیمت واقعیت مجازی

پیش‌تر توضیح دادیم که آکیلس یکی از کمپانی‌های پیشرو در زمینه واقعیت مجازی است و اکنون باید به این نکته اشاره کنیم که هدست ریفت اس از این کمپانی جدیدترین محصولی است که سعی دارد این موضوع را برای بار دیگر ثابت کند. هدستی که در تمامی زمینه‌ها نسبت به نسل پیشین خود ارتقا یافته و البته به عنوان یکی از گران‌ترین گجت‌های حاضر در این بازار شناخته می‌شود. اولین و مهم‌ترین تغییر ریفت اس نسبت به نسل قبلی خود حذف کامل دوربین‌ها و سنسور‌هایی است که باید در محیط قرار بگیرند. اینبار آکیلس پنج دوربین را روی هدست قرار داده و موقعیت یابی و حرکات را با استفاده از آن‌ها دریافت می‌کند. تغییر حاصله شده باعث می‌شود از لحاظ محیط استفاده، آکیلس ریفت اس تجربه‌ای به مراتب بهتر را نسبت به دیگر هدست‌های موجود ارائه کند.

از سویی باید به این نکته اشاره کرد که وضوح تصویر در این هدست به ۱۲۸۰ در ۱۴۴۰ ارتقا یافته و حالا می‌توان تصاویر خروجی را با کیفیتی بهتر از همیشه تماشا کرد. هدفون‌های قدیمی در این هدست جدید جایی ندارند و پخش صدا با اسپیکر‌های چند جهته در بالای گوش‌ها انجام می‌شود که به مراتب تجربه با کیفیت‌تر و راحت‌تری است. دیگر تغییر کلیدی ریفت اس نسبت به نسل قبلی هدست‌های آکیلس به شکل ارتصال آن ارتباط پیدا می‌کند. اینبار تنها کافیست تا یک کابل USB و یک کابل دیسپلی را به کامپیوتری متصل کنید که به سخت‌افزاری مشابه با نسل قبلی این هدست‌ها نیاز دارد. مجموعه ریفت اس در تمامی زمینه‌ها ارتقا یافته و در بازار امروزی شاید تنها رقیبش Valve Index باشد که در بازار ایران به سختی پیدا می‌شود.


۵. Playstation VR

  • متوسط قیمت: ۷ میلیون تومان

ورود به دنیای گران‌قیمت واقعیت مجازی

اکثر هدست‌های غیرموبایلی نیاز به کامپیوتری قدرتمند دارند که خود به تنهایی می‌تواند هزینه‌ای چند میلیون تومانی را به همراه داشته باشد، اما گزینه کم خرج‌تری هم وجود دارد. سونی با عرضه Playstation VR نه تنها استاندارد قیمتی هدست‌های واقعیت مجازی را تغییر داد بلکه کنسول PS۴ را در نقش اجرا کننده نرم‌افزار و بازی معرفی برای این تکنولوژی معرفی کرد. با این مشخصات، عملا تمام کسانی که کنسول پلی‌استیشن ۴ دارند به راحتی می‌توانستند به دنیای واقعیت مجازی وارد شوند. در این میان البته از خود گذشتگی‌هایی نیز صورت گرفته و قیمت پایین هدست باعث شده قابلیت‌های بسیاری از آن حذف شده و نهایتا کیفیت تصویر قابل مقایسه با رقبای مخصوص به کامپیوتر‌های شخصی نباشد. نکته‌ای که باید آن را در نظر بگیرید که با رفتن به سراغ Playstation VR تنها به تجربه محصولاتی محدود می‌شوید که مخصوص به این هدست طراحی شده‌اند و مجموعه‌ای گسترده برای کامپیوتر‌های شخصی را به کلی از دست می‌دهید.

خرید از دیجی کالا

برچسب ها آزاد نوآوری

برچسب ها ترجمه مقاله

شرکت‌ها ذکر عنوان کارشناسی را برای خود معیار برتری تصور می‌کردند و در بهترین حالت به شما می‌گفتند خبرتان خواهیم کرد. داشتن نیروهایی که همگی مدرک کارشناسی در رشته‌های مختلف به‌ویژه فنی داشتند برای مدیر یک شرکت افتخار محسوب می‌شد! اما از وقتی‌که در‌ دانشگاه‌ها در مقاطع کاردانی و کارشناسی به روی افراد گشوده شد و افراد فارغ از کاری که برای امرار معاش انجام می‌دادند، با توجه به مدرک پیش‌دانشگاهی یا کاردانی خود موفق می‌شدند به دانشگاه ورود پیدا کنند، ورق برگشت. شرکت‌ها ابتدا در حرکتی روبه‌جلو واژه ارشد را به ابتدای آگهی‌های استخدامی افزودند، اما خیلی زود متوجه شدند که مدارک بالا هیچ‌گونه تضمینی در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهد که متقاضی یک شغل سطح بالایی از دانش را داشته باشد. درست در همان زمانی که شرکت‌ها و به‌موازات آن اداره‌ها در کش‌وقوس بودن یا نبودن شرط مدرک تحصیلی بودند، جامعه به یکباره با سیل عظیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی روبه‌رو شد. افرادی که همگی دارای مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد بودند، اما زمانی که به بازار کار وارد می‌شدند فاقد مهارت‌های موردنیاز بازار کار بودند. افراد در توجیه نبود مهارت‌های موردنیاز بازار کار اعلام می‌کردند که تخصص‌های موردنیاز جزو دروس دانشگاهی آن‌ها نبوده است. در چنین شرایطی افراد (در حوزه فناوری اطلاعات) مجبور می‌شدند به آموزشگاه‌های خصوصی مراجعه کرده و برای دریافت مدارک بین‌المللی هزینه کنند، در سایر رشته‌ها نیز آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور دوره‌های مهارتی برای افراد برگزار کرده و پس از گذشت پروسه چند ماهه و موفقیت در آزمون مربوط به آن‌ها مدرک مهارت فنی می‌دادند. 

این رویکرد به‌وضوح نشان داد، مدرک تحصیلی دیگر ملاک عمل نیست و جامعه به چیزی بیش از یک عنوان علمی نیاز دارد. کلی پالمر، مدیر بخش آموزش سایت لینکدین خاطره جالبی در این زمینه نقل می‌کند، او در کتاب مدیریتی خود The Expertise Economy می‌نویسد: «زمانی به دنبال آن بودم تا فردی آشنا به کدنویسی و توسعه وب را برای سایت لینکدین استخدام کنم. با انتشار آگهی استخدامی، رزومه‌های مختلفی برایم ارسال شد که ارسال‌کنندگان فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبری بودند که همگی در رشته مهندسی کامپیوتر درس‌خوانده و سابقه کار اجرایی داشتند. اما رزومه فردی که متفاوت از سایرین بود نظرم را جلب کرد. او فارغ‌التحصیل رشته عصب‌شناسی بود، ولی در زمینه فروش کار می‌کرد تا این‌که به سمت مدیریت در حوزه کاری خود رسیده بود. در این موقعیت شغلی متوجه شده بود که برنامه Google Sheet محدودیت‌هایی دارد و اگر این محدودیت‌ها برطرف شوند، احتمال بهبود نتایج تیم فروش زیاد خواهد شد. به همین دلیل تصمیم گرفته بود برنا‌مه‌نویسی یاد گرفته و با اتکا بر دانش خود برنامه ماشین‌حساب خاصی طراحی کند که عملکرد تیم تحت سرپرستی خود را بهبود بخشد. اگر من از پروسه سنتی استخدام پیروی می‌کردم، به‌احتمال زیاد هرگز رزومه او را نگاه نمی‌کردم. برای چند دهه متوالی کسب‌وکارها اصرار زیادی داشتند که داوطلبان یک شغل حتما فارغ‌التحصیل رشته‌‌های خاصی بوده و سال‌ها تجربه مرتبط با یک عنوان شغلی در کارنامه خود داشته باشند. در طول این سال‌ها متوجه شده‌ایم رویکردی این‌چنینی تنها کاهش خلاقیت در یک سازمان را رقم خواهد زد. اکنون زمان تغییر فرا رسیده است. ما وارد عصر جدیدی شده‌ایم که عصر دیجیتال، خودکارسازی و شتاب لقب گرفته است. عصری که مهارت و تخصص برای دستیابی به موفقیت در هر صنعتی حرف اول را می‌زنند. به همین دلیل است که دیگر تحصیلات درج شده در یک رزومه ملاک عمل نخواهند بود، بلکه این توانایی‌های فردی هستند که شانس استخدام شدن یک فرد را بیشتر می‌کنند.  این عصب‌شناس با عملکرد مثبت خود و به‌کارگیری دقیق زبان پایتون نشان داد که توانایی‌ها و مهارت‌های فردی موفقیت را برای هر کسب‌وکاری رقم می‌زنند.» اما لینکدین اولین و آخرین شرکتی نیست که دست به تغییری بنیادین در سبک استخدام‌های خود زده است. شرکت آی‌بی‌ام نیز به‌تازگی در نحوه گزینش افراد تغییری به وجود آورده است. جینی رومتی، مدیرعامل این شرکت معتقد است، متخصصان محاسبات ابری قبل از آن‌که به مدرک نیازی داشته باشند، به مهارت نیاز دارند. به همین دلیل است که شاهد هستیم تغییراتی در نحوه استخدام و گزینش افراد به وجود آمده است.

سایت entrepreneur نیز مطلبی همسو با دیدگاه‌های این یادداشت منتشر کرده و اعلام می‌دارد که مدیران منابع انسانی تنها 6 ثانیه وقت صرف مشاهده رزومه‌ها می‌کنند و اگر شخصی در رزومه خود مهارت‌های غیرمرتبطی را قرار دهد، شانس خود را برای استخدام شدن از دست خواهد داد. همانگونه که مشاهده می‌کنید نقش مدارک تحصیلی در بالا بردن شانس افراد برای احراز مشاغل مختلف به‌تدریج در حال کم‌رنگ شدن است. پس بیایید از همین ابتدای سال جاری به فکر یادگیری مهارت‌هایی باشید که بازار کار به آن‌ها نیاز دارد. شاید گفتن این جمله بد نباشد که  عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از حذف مدرک تحصیلی از پروسه استخدام بر اساس مصوبه کمیسیون مشترک رسیدگی به لایحه دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری خبر داد. با این تفسیر آیا بهتر نیست به سراغ یادگیری مهارت‌های کلیدی بازار کار برویم؟
پی‌نوشت: http://www.irna.ir/fa/News/83182353

 

منبع: مجله شبکه

برچسب ها آزاد کسب و کار

هوش مصنوعی و علم داده‌ها دو مفهوم جدانشدنی هستند. هوش مصنوعی به زیرشاخه‌های مختلفی تقسیم شده که هر یک کاربردهای خاصی دارند. یادگیری ماشین، شبکه‌های عصبی مصنوعی، پردازش زبان طبیعی، بینایی ماشین، یادگیری عمیق و.... همگی در زیر مجموعه‌ مفهومی به نام هوش مصنوعی طبقه‌بندی می‌شوند. اما در بطن تمامی فناوری‌های هوشمندی که از آن‌ها استفاده می‌کنیم عنصر بنیادینی به‌نام داده وجود دارد. بدون داده‌ها هیچ‌یک از فناوری‌های هوشمند امروزی قادر به انجام وظایف خود نیستند. به همین دلیل است که دانشی به‌نام علم داده‌ها (Data science) به یکی از داغ‌ترین مباحث روز دنیای هوش مصنوعی تبدیل شده که پژوهشگران و برنامه‌نویسان زیادی را جذب کرده است. علم داده‌ها به دلیل جذابیت و گستردگی خاصی که دارد، زمینه‌ساز شکل‌گیری مشاغل متنوعی همچون دانشمند داده‌ها، مهندس داده‌ها، مهندس یادگیری ماشین، مدیر داده‌ها، معمار داده‌ها و تحلیل‌گر داده‌ها شده که همگی جزء مشاغل پر درآمد این حوزه هستند. 

زمانی‌که صحبت از تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌شود، هر دو زبان‌ برنامه‌نویسی پایتون و R به عنوان گزینه‌های ساده و رایگانی که نصب و یادگیری آن‌ها پیچیدگی خاصی ندارد، پیشنهاد می‌شوند. اگر فردی تازه‌وارد به دنیای علم داده‌ها هستید و تجربه کار با هیچ‌یک از این دو زبان را ندارید یا در حالت کلی‌ هیچ تجربه‌ای در دنیای برنامه‌نویسی ندارید، در انتخاب گزینه مناسب دچار تردید خواهید شد که بهتر است ابتدا به سراغ یادگیری پایتون برویم یا زبان R را انتخاب کرده یا در حالت کلی‌تر هر دو زبان را همزمان یاد بگیریم (که حالت آخر را توصیه نمی‌کنیم). انتخاب هر یک از گزینه‌های یاد شده به عنوان نقطه شروع کار اشتباهی نیست، زیرا هر دو زبان مهارت‌های کلیدی در اختیارتان قرار می‌دهند تا بتوانید به درستی با داده‌ها کار کنید. برای آن‌که با قابلیت‌ها و مزایای هر یک از زبان‌ها آشنا شوید، اجازه دهید ابتدا به سراغ زبان R رفته و سپس به این پرسش مهم پاسخ دهیم که بر مبنای ویژگی‌های هر یک از این دو زبان، چگونه گزینه مدنظر خود را انتخاب کنیم. 

زبان R چه مزایایی دارد؟

زبان برنامه‌نویسی R قدمتی زیاد دارد و در گروه زبان‌های برنامه‌نویسی قابل اعتماد طبقه‌بندی می‌شود که انجمنی قدرتمند از توسعه‌دهندگان و متخصصان علم داده‌ها از آن پشتیبانی می‌کنند. به لطف انجمن‌های مختلفی که برای این زبان برنامه‌نویسی وجود دارند افرادی که از زبان آر استفاده می‌کنند با مشکل چندان خاصی روبرو نمی‌شوند، زیرا پشتیبانی آنلاین خوبی از آن‌ها به عمل می‌آید. در نتیجه افراد تازه‌کار یا توسعه‌دهندگانی که در انجام پروژه‌های خود با مشکلی روبرو می‌شوند با طیف گسترده‌ای از متخصصان این زبان پشتیبانی خواهند شد. علاوه بر پشتیبانی آنلاین، نفوذ این زبان در میان متخصصان زیاد بوده و بالغ بر 5000 هزار بسته‌ آماده برای این زبان ارائه شده که امکان دانلود و به‌کارگیری آن‌ها همراه با زبان R امکان‌پذیر است. بسته‌هایی که دامنه فعالیت‌های این زبان را گسترش داده و اجازه می‌دهند از زبان R برای انجام وظایف مختلف (عمدتا در ارتباط با مبحث تحلیل داده‌ها و داده‌کاوی) استفاده کنید. همین موضوع باعث شده تا زبان آر برای انجام تجزیه و تحلیل‌های داده‌ اکتشافی (exploratory data analysis) به گزینه مناسبی تبدیل شود. زبان برنامه‌نویسی آر با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی همچون سی‌پلاس‌پلاس، جاوا و سی یکپارچه می‌شود. زمانی‌که نیاز به انجام تحلیل‌های آماری پیچیده و سنگین یا رسم نمودار ضروری است، زبان برنامه‌نویسی آر انتخاب درستی است. عملیات ریاضی رایج همچون ضرب ماتریس‌ها به سادگی و به دور از پیچیدگی‌های مرسوم انجام می‌شود و ترکیب نحوی آرایه‌محور این زبان قابلیت کارآمدی برای ترجمه ریاضیات به کدها در اختیار افرادی قرار داده که هیچ پیشینه‌ای در برنامه‌نویسی ندارند.

چرا باید پایتون را انتخاب کرد؟

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی همه‌ منظوره است و می‌تواند هر کاری انجام دهد. پایتون می‌تواند در زمینه پیش‌پردازش داده‌ها، مهندسی داده‌ها، ساخت برنامه‌های تحت وب، جمع‌آوری داده‌ها از وب website scraping)، data wrangling) و..... استفاده شود. اگر در گذشته با زبان‌های برنامه‌نویسی شی‌گرایی همچون جاوا یا سی‌پلاس‌پلاس کار کرده‌اید، یادگیری پایتون در مقایسه با R ساده‌تر است. علاوه بر این، پایتون یک زبان‌ برنامه‌نویسی شی‌گرا است که اجازه می‌دهد کدهای بزرگ گسترش‌پذیر، قابل نگه‌داری و قدرتمند را ساده‌تر از زبان آر بنویسید. زبان برنامه‌نویسی پایتون به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد کدنمونه اولیه (prototype) که روی کامپیوتر خود نوشته‌اند را در صورت لزوم به عنوان کدمحصول (محصولی که به عنوان پیش‌نمایش به مشتری نشان داده می‌شود) استفاده کنند. درست است که پایتون در مقایسه با زبان آر بسته‌های جامع کمتری برای انجام تحلیل‌های آماری در اختیار دارد، اما هنوز هم کتابخانه‌ها و ابزارهایی شبیه به Pandas، NumPy، Scipy، Scikit-Learn و Seaborn وجود دارندکه پایتون را به زبان مناسبی برای تحلیل داده‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تبدیل کرده‌اند. پایتون به یکی از گزینه‌های اصلی در حوزه برنامه‌نویسی یادگیری ماشین تبدیل شده و در انجام کارهای آماری در حد اولیه و متوسط که پیش از این در حیطه توانایی‌های زبان آر بود، عملکرد قابل قبولی دارد. 

کدامیک را باید انتخاب کنیم؟ پایتون یا R

اکنون که تا حدودی با قابلیت‌های اصلی این دو زبان در ارتباط با مبحث علم داده‌ها آشنا شدید وقت آن رسیده تا مقایسه‌ای میان این دو زبان داشته باشیم. 

ترجیح شخصی

انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی در ابتدای راه، به میزان قابل توجهی به علایق شخصی و اولویت‌های فردی بستگی دارد. به‌طور مثال، بیشتر کارشناسان حوزه آمار و ریاضی‌دانان برای انجام کارها زبان آر را انتخاب می‌کنند، در مقابل مهندسان نرم‌افزار و دانشمندان علوم کامپیوتر زبان پایتون را انتخاب می‌کنند. در برخی از دانشگاه‌های کشور نیز دانشجویان رشته‌های نرم‌افزار باید با زبان جاوا یا پایتون برنامه‌های خود را بنویسند، به ویژه اگر دانشجوی رشته کارشناسی ارشد هوش مصنوعی باشند. قاعده‌ای کلی در ارتباط با یادگیری زبان‌ها وجود دارد. این قاعده می‌گوید اگر شما یک زبان برنامه‌نویسی را به درستی یاد گرفته باشید، در ادامه یادگیری سایر زبان‌ها کار چندان سختی نیست، البته به شرطی که تمرکز به جای آن‌که روی ترکیب نحوی یک زبان خاص باشد، باید روی یادگیری مفاهیم و مبانی برنامه‌نویسی باشد. یادگیری ترکیب نحوی و ویژگی‌های یک زبان در اولویت بعدی قرار دارند. 

انتخاب پروژه

در بیشتر موارد یادگیری یک زبان جدید به ویژه در بحث علم داده‌ها به پروژه‌ای که در حال کار روی آن هستید بستگی دارد. به‌طور مثال، اگر با داده‌های جمع‌آوری و پالایش شده سرورکار دارید و پروژه شما حول محور تحلیل داده‌ها قرار دارد، زبان R انتخاب بهتری نسبت به پایتون است. اگر در حال جمع‌آوری داده‌ها هستید یا داده‌های غیرساخت یافته و ناهمگون در اختیار دارید یا به دنبال استخراج داده‌ها از صفحات وب و فایل‌ها هستید یا به دنبال افزایش سطح مهارت‌های خود در زمینه کار با داده‌ها هستید، پایتون انتخاب درستی است. 

نحوه تعامل و همکاری با سایر اعضا تیم

زمانی‌که مبانی تجزیه و تحلیل داده‌ها را آموختید، فاکتور مهم دیگری که به شما در یادگیری یک زبان جدید کمک فراوانی می‌کند به نحوه تعامل شما با سایر اعضا تیم بستگی دارد. در این مرحله باید ببینید که سایر اعضا تیم از چه زبان برنامه‌نویسی استفاده می‌کنند. اگر مشاهده کردید که همه اعضا تیم از زبان برنامه‌نویسی یکسانی استفاده می‌کنند، یادگیری همان زبان به تعامل ساده‌تر و درک مشترک کمک فراوانی می‌کند. 

بازار کار

بازار کار مهم‌ترین فاکتوری است که باید مدنظر قرار داد. به‌طور مثال، علاقه شخصی شما ممکن است یادگیری زبان برنامه‌نویسی سی‌پلاس‌پلاس در انجام تحلیل‌های داده‌ای باشد، اما بازار کار گسترده‌ای برای این ترکیب در دسترس نباشد. فرصت‌های شغلی برای برنامه‌نویسان پایتون در زمینه تجزیه و تحلیل داده‌ها در مقایسه با زبان R در چند سال گذشته رشد چشم‌گیری داشته است. شکل 1 نشان می‌دهد که پایتون توانسته است فرصت‌های شغلی که پیش از این در سیطره زبان R بود را از آن خود کند.
 اکوسیستم پایتون به اندازه‌ای رشد کرده و بزرگ شده که تقریبا برای هر مدل پردازشی که قرار است در زبان پایتون انجام شود ابزارها و کتابخانه‌های متنوعی وجود دارد. توسعه‌دهندگان می‌توانند از پایتون برای طراحی و ساخت برنامه‌های تحت وب استفاده کنند. این قابلیت به توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها اجازه می‌دهد نیروهای موردنیاز خود را هم برای تیم‌های تحلیل علم داده‌ها و هم تیم‌های توسعه برنامه‌های کاربردی تحت وب استخدام کنند. البته این مسئله باعث بروز مشکلاتی نیز شده است، زیرا متخصصان علم داده‌ها ممکن است برای کسب درآمد و امرار معاش جذب تیم‌هایی شوند که حیطه کاری آن‌ها محدود به طراحی برنامه‌های تحت وب است و به این شکل بازار کار با کمبود متخصصان علم داده‌ها روبرو می‌شود. 

کدامیک را باید انتخاب کنیم؟ پایتون یا R

کلام آخر
در حالت کلی، اگر در ابتدا پایتون یا R را برای تجزیه و تحلیل داده‌ها یاد بگیرید، ضرری نکرده‌اید. هر زبان در سناریوهای مختلف و برای انجام کارهای مختلف نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد. همچنین، کتابخانه‌هایی وجود دارند که اجازه می‌دهند پایتون را همراه با زبان آر یا بالعکس استفاده کرد. بنابراین یادگیری یک زبان، باعث نمی‌شود از یادگیری زبان دیگر انصراف دهید. اما به عنوان یک قاعده کلی پیشنهاد می‌کنیم ابتدا به سراغ زبان پایتون بروید، زیرا در دنیای برنامه‌نویسی نقش یک آچار فرانسه را بازی می‌کند!

 

منبع: مجله شبکه

برچسب ها آزاد آموزش اینترنت برنامه نویسی

با سلام.

در این قسمت از آموزش ها، آموزش نرم افزار ارائه پرزی ارائه می گردد.

نرم افزار پرزی به عنوان برنامه ای نوین جهت یاری رسانی بهتر و حرفه ای تر ارائه مطالب و سخنرانی ها مدتی است که وارد دنیای تکنولوژی شده است. در پاسخ به سؤال پرزی چیست باید گفت: “پرزی یا به زبان لاتین Prezi  که مخفف کلمه  Presention  است، نرم افزاری مخصوص ساخت اسلاید و در واقع ارائه مطالب  به شکلی نوین و خاص است.

هدف از طراحی و آموزش نرم افزار پرزی ، ایجاد محیطی خاص در نمایش، جا به جایی و حرکت در ارائه اطلاعات متعدد به سبکی مدرن است. این کار باعث تحولی در سخنرانی خواهد شد.

دانلود آموزش

 

منبع: مجموعه آموزشی فرادرس

برچسب ها آموزش نرم افزار

سال 2019، در برابر چشم انداز نامعلوم جهان به­ خاطر جنگ تجاری میان آمریکا و چین، Brexit، و تضعیف اقتصاد چین، سرمایه­ گذاری خطرپذیر در مجموع حدود 16 درصد افت کرد. در حوزه فن­اوری کشاورزی و مواد غذایی نیز این روند اتفاق افتاد، اما نه به این شدت. بر اساس گزارش ششم سرمایه ­گذاری سالیانه AgFunder، مجموع سرمایه­ گذاری­ ها در حوزه کشاورزی و مواد غذایی فقط 4.8 درصد کمتر از سال 2018 بود.

به طور کلی کاهش سرمایه ­گذاری تا حد زیادی نتیجه­ عقب­ نشینی از سرمایه­ گذاری در استارتاپ ­های آمریکایی و چینی و همچنین کاهش 56 درصدی سرمایه ­گذاری در استارتاپ های دلیوری غذا بود. جذابیت این بخش با افزایش سلطه­ شرکت­ های بزرگی مثل DoorDash که سرمایه­ های عظیمی دریافت کرده و سلطه­ خود را بر بازاری که بیش از حد اشباع شده بود گسترش دادند، برای سرمایه­ گذاران کمتر شد.

درواقع سرمایه­ گذاری در استارتاپ ­های بالادستی که به مزرعه ­دار نزدیک­ترند، در سال 2019، 100 میلیون دلار بیشتر شده و با 1.3 درصد افزایش به 7.6میلیارد دلار رسیده است. دلایل اصلی این رشد عبارت اند از: استارتاپ های فعال در زمینه جانشینان گوشت و لبنیات و همچنین کشاورزی گلخانه ­ای.

تأثیر عرضه اولیه شرکت Beyond Meat بر سرمایه گذاران:

بسیاری از افراد در صنعت کشاورزی می ­دانند که دو مقوله­ بالا در مجموع سهم کوچکی از زیست­ بوم فن­اوری غذایی و کشاورزی را به خود اختصاص می دهند و در واقع سهم کمی از کل سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی را تشکیل می‌دهند. علت این امر، رشد سرمایه ­گذاری در چند سال اخیر در حوزه­ تحویل مواد غذایی و همچنین رشد سرمایه گذاری در سایر بخش های بالا دستی مانند: زیست فناوری کشاورزی (فناوری بذر، ملزومات نوین برداشت محصول میکروبی، و ویرایش ژنتیکی) و فناوری ­های میان رده ای مانند: قابلیت ردگیری، تازگی مواد غذایی و تولید نوآورانه، است.

اما استارتاپ­ های نوآور مواد غذایی، با دریافت بیش از 1 میلیارد دلار در سال 2019، یعنی دو برابر بودجه­ خود در سال 2018، شرکت­های بالادستی قدیمی­تر و بزرگ­تر مانند حوزه نرم ­افزارهای مدیریت مزرعه و زیست انرژی و زیست مواد را از میدان به در کردند. سیستم ­های جدید مزرعه داری هم سال خوبی را پشت سر گذاشتند. آنها 745 میلیون دلار جذب سرمایه داشتند که معادل 38 درصد افزایش نسبت به سال گذشته است. در این دسته دو بخش پرورش حشرات و کشاورزی عمودی، هر کدام بیش از 100 میلیون دلار جذب سرمایه داشتند.

بدون شک یکی از علل این رشد عرضه بسیار موفق سهام اولیه Beyond Meat در اواسط سال بود که توجه سرمایه گذاران را به جایگزین های گوشت و لبنیات جلب کرد. Beyond Meat یک شرکت آمریکایی تولید کننده جایگزین گوشت از گیاهان است که در سال 2009 توسط ایتان بروون تاسیس شد و در سال 2012 نخسیتن محصول این شرکت راهی بازار آمریکا شد. محصولات این شرکت جایگزین گوشت مرغ و گاو و انواع سوسیس ها هستند. در عرضه اولیه این شرکت، در مقطعی ارزش­گذاری شرکت به 9 میلیارد دلار هم رسید.

بخش زیادی از این هیجانات ناشی از این باور است که صنایعِ 1.4 میلیارد دلاری گوشت و لبنیات عمرشان تمام شده، باوری که با اقدامات متصدیان این صنعت تقویت شده است، یعنی همان افرادی که در کشورهای مختلف، روی جایگزین­ های گیاهی و آزمایشگاهی سرمایه ­گذاری می ­کنند. اخیراً Cargill (گروه صنعتی گوشت و کالاهای جهانی)، از راه ­اندازی جایگزین گوشت گیاهی (plant-based patties) با نام تجاری خودش خبر داده است. حتی در گزارشی که در پاییز 2019 منتشر شده بود، ادعا می­ کرد که صنایع گوشت و لبنیات سنتی تا سال 2030 از بین خواهند رفت؛ به نظر می رسد این موضوع اغراق ­آمیز باشد، اما نشان دهنده آن است که افکار عمومی به کدام سمت حرکت می ­کنند.

دوران طلایی ESG:

ESG سرواژه ­های Environmental، social و Governance (محیط زیست، جامعه و حاکمیت) است که سه عامل اصلی در ارزیابی پایداری و تأثیر اجتماعی سرمایه­ گذاری در یک شرکت یا کسب و کار هستند. شاید بتوان گفت که این تقاضای بالا برای شرکت های وابسته به ESG در بازارهای عمومی بود که تقاضای سهام Beyond Meat را افزایش داد. 2019 سال جهش ESG بود؛ واژه­ایی که از سال­ های قبل کمابیش وجود داشتند اما حالا با گزارش تخصیص یافتن 12 میلیارد دلار به این راهبرد سرمایه گذاری پایدار، به یک مفهوم باب روز برای جهان سرمایه گذاری تبدیل شده است. علت این امر را باید در تقاضای مصرف ­کنندگان و سرمایه ­گذاران خُرد جستوجو کرد. سرمایه­ گذاری برای اثرگذاری مثبت و فراتر از سود مالی موضوعی قابل تامل است. این موضوع بیان دارد که به جای داشتن چیزی که داشتنش خوب است باید به داشتن آنچه باید داشت فکر کرد و سال 2019 موجی از گفتگوها و راهبردهای ESG از جانب بزرگترین مؤسسات مالی جهان مشاهده شد. عزم Beyond Meat برای جایگزین کردن گوشت حیوانی با گوشت بر پایه گیاه، یک سرمایه­ گذاری ESG کاملاً رو به جلوست که تأثیر بالقوه ­اش به خوبی در چندین گزارش تحقیقاتی در سال­های اخیر ثبت شده است.

موج سرمایه­ گذاری ESG قطعا در سال 2020 سرعت خواهد گرفت و فناوری کشاورزی و مواد غذایی آماده­ بهره ­برداری از آن به­ عنوان یک صنعت کلیدی در نبرد با تغییرات آب­ و هوایی است این صنعت همچنین برای سلامت و تغذیه­ جهانیان ضروری به نظر می رسد. پیشبینی می شود فناوری مذکور بیش از 28% از نیروی کار جهان، از جمله تعداد زیادی از زنان در جوامع در حال توسعه را به خدمت بگیرد. پروتئین­ های جایگزین فقط یک نمونه از سرمایه­ گذاری ESGدر فن­اوری کشاورزی و مواد غذایی هستند.

عمده­ سرمایه­ گذاری ­ها در بخش جایگزین گوشت در سال 2019 با حمایت Cargill انجام شده­ اند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرمایه ­گذاری دور پل (bridge round: نوعی سرمایه­ گذاری برای تأمین نیاز مالی فوری استارتاپ) شرکت Impossible Food به مبلغ 300 میلیون دلار روی همبرگرهای بدون گوشت
  • سرمایه­ گذاری 90 میلیون دلاری دور A در Motif FoodWork، تولیدکننده­ مواد تشکیل ­دهنده پروتئین alt بر پایه­ میکروب،
  • سرمایه­ گذاری 75 میلیون دلاری دور مرحله آخر (late-stage) شرکت Puris Proteins، تولیدکننده­ پروتئین نخود.

سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشاورزی در 2019

20 سرمایه ­گذاری برتر سال 2019 در استارتاپ­ های مواد غذایی نوآورانه

بازگشت دوباره­ کشاورزی گلخانه­ ای:

سیستم­ های مزرعه­ داری نوین (مثلاً مزارع عمودی و مزرعه های پرورش حشره) از گرایش های­ ESG مشابه برخوردارند؛ هدف آنها فراهم ساختن امکان دسترسی به مواد غذایی برای شهرهای داخلی، به عمل آوردن مواد غذایی به شکل کارآمدتر و پایدارتر (مصرف کمتر آب و اقدام در جهت حذف استفاده از مواد شیمیایی مخرّب از فرآیند رشد) و کارآفرینی است. این بخش در سال 2019 دوباره توجه سرمایه ­گذاران و مصرف ­کنندگان را به خود جلب کرده است. به نظر می رسد که این موضوع در حال حاضر بعد از چند سال وقفه، دوباره با اقبال مواجه شده است. علت این امر آن است که ظاهراً استارتاپ ­ها، بسیاری از بزرگترین چالش­ های مانع رشد خود را در این بخش حل کرده ­اند.

معرفی ربات­ های کارآمد، خودکارسازی، و تعداد رو به رشد فن­آوری­ های توان­بخش، هزینه­ های پرورش گلخانه ­ای را به شکل چشم­گیری کاهش داده است و این روند بدون شک در سال 2020 و بعد از آن ادامه خواهد یافت. ابتدای امسال، Ynsect، استارتاپ فرانسوی پرورش ­دهنده­ شپشک آرد (mealworm farming) رقم بسیار بالایی بالغ بر 125 میلیون دلار در دور سرمایه­گذاری C دریافت کرد، در واقع رکورد فن­آوری کشاورزی اروپا را برای ساختن چیزی زد که در آن زمان می ­گفت بزرگترین مزرعه­ پرورش حشره جهان خواهد بود، بدین­ منظور فن­آوری حسگر، خودکارسازی، تجزیه و تحلیل داده و مدل­سازی را با هم ترکیب می­ کند تا دما، نمودار رشد حشرات، وزن، و انتشار Co2 را مورد سنجش قرار داده و متناسب با آن تغییرات محیطی مناسب را در سیستم اعمال می کند.

درحالی­ که زمانی بسیاری از افراد بر این باور بودند که کارخانه­ های کاشت انبوه، تنها راه کشاورزی گلخانه ­ای در مقیاس بزرگ است، اما دیگر مدل­ های این کسب و کار در طول سال 2019 رشد چشم­گیری داشتند. Infarm، استارتاپ آلمانی، 100 میلیون دلار جهت توسعه­ کسب و کارش دریافت نموده که در آن واحدهای پرورش گیاه کوچک را در خواروبار فروشی ­ها مستقر می­ کند، همه­ این واحدها از نظر فن­آوری در چیزی به هم وصل­ هستند که مدیرعامل شرکت آن را یک مزرعه بزرگ توصیف کرده است. نمونه­ جدیدتر این مدل کشاورزی، استارت آپ Freight Farms است، که اخیراً قراردادی با گروه بزرگ خدمات غذایی، یعنی Sodexo امضا کرده تا مزارع کانتینری را به دانشگاه­ ها بیاورد.

Novel Farming Systems

20 سرمایه ­گذاری برتر در سیستم ­های مزرعه داری نوین در سال 2019

 

تکامل یافتن تحویل مواد غذایی:

درحالی که معاملات در گروه بازارهای برخطِ رستورانی، 53 درصد کاهش داشته است، اما این گروه همچنان پابرجاست و سال 2019 شاهد افزایش سرمایه گذاری در ایجاد ابزارها و خدمات لازم جهت تحویل مواد غذایی بوده است. مؤسس اوبر، تراویس کالانیک از آخرین کسب وکار خود یعنی CloudKitchens پرده برداری کرد که برای اجاره فضای آشپزخانه از سوی صرفاً رستوران های برخط بود. این شرکت سرمایه عظیمی بالغ بر 400 میلیون دلار جذب کرد (از جمله از طرف صندوق اموال شاهزاده ی عربستان سعودی).

این پیشرفت به بخش خواروبار فروشی الکترونیک هم تعلق می گیرد. این موضوع در سراسر جهان در چند ماه اخیر سرعت گرفته است، چرا که شیوع ویروس کرونا ضرورت چنین خدماتی را بیش از هر زمان دیگری مطرح نموده تا مصرف کنندگان بتوانند به مواد غذایی تازه دسترسی داشته باشند. خرده فروشان بزرگ هم بیش از پیش روی تحویل کالاهای خودشان کار می کنند؛ بدین­ منظور قطعاً از ظرفیت موجود بهره گرفته و از فن آوری های بدون نام تجاری (White-labeled: زمانی که شرکتی محصول شرکت دیگری را گرفته و با نام تجاری خودش عرضه می کند) استارتاپ ها استفاده خواهند کرد.

agri-foodtech investment

سهم معاملات انجام شده در شاخه های مختلف زنجیره ی تأمین

 

منبع: اکوموتیو

برچسب ها کسب و کار کشاورزی

برچسب ها آموزش نرم افزار

    درباره ما

    شرکت سروش زیست سهامی خاص با شماره ثبت 16388
    فعال در زمینه سیستم های اطلاعات مکانی، سنجش از دور و پهپاد
    بر پایه فناوری های نو

    نویسندگان

    جستجوگر

    شبکه اجتماعی

    مترجم بیان


    برچسب ها

      آموزش آزاد کسب و کار gis معدن نرم افزار شرکت کتاب تقویم فناوری پهپاد نوآوری سنجش از دور استارتاپ اینترنت برنامه نویسی خدمات دانلود محیط زیست اینفوگراف فتوگرامتری فرادرس کارافرینی منابع طبیعی مدیریت آب ارزیابی چرخه حیات مستندسازی اندنوت کارتوگرافی چغارت