:: Welcome ::

چکیده

سیستم اطلاعات جغرافیایی یا GIS را می توان در زمینه های مختلف در زمین شناسی مانند: اکتشاف مواد معدنی و نفتی، مطالعات محیطی، نقشه برداری زمین شناسی و مدل سازی هیدروژئولوژیک و سایر موارد پرکاربرد دانست. در اکتشاف مواد معدنی، از GIS می توان به مجموعه ای از خصوصیات رسوب معدنی خاص که ممکن است به عنوان راهنمایی برای رسوبات مشابه در منطقه استفاده شود، استفاده کرد. عدم وجود روش سازماندهی شده برای جمع آوری، نمایش ، مدیریت و ترکیب داده های مختلف زمین شناسی زمینی و از منابع و مقیاسهای مختلف به نوبه خود باعث می شود عملیات اکتشاف مواد معدنی با مشکلاتی روبرو شود. این مجموعه داده ها شامل نقشه های زمین شناسی بستر و سطح زمین، داده های ژئوفیزیکی، ژئوشیمی نمونه ها و داده های وجود مواد معدنی است. همچنین، تعدادی از ویژگی های خط مانند؛ ویژگی های ساختاری ، محورهای برابر و مخاطبین باید وجود داشته باشد. GIS بهترین ابزار مدیریت برای جمع آوری و ادغام همه این داده های مکانی است. بنابراین ، هدف از این مقاله نشان دادن چگونگی خدمت GIS به شرکتهای اکتشاف مواد معدنی با ایجاد نقشه ها (2D و 3D) برای نشان دادن مناطقی که برای رسوب معدنی مناسب هستند ، بر اساس توزیع وقایع معدنی شناخته شده ، و اینکه چگونه GIS می تواند در وقت و هزینه صرفه جویی کند .

1. معرفی:

سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) اکنون در بسیاری از زمینه ها از جمله کشاورزی و کاربری اراضی ، جنگلداری و مدیریت حیات وحش ، نظارت بر بیابانزایی ، باستان شناسی ، برنامه ریزی شهری ، برنامه های کاربردی شهری و زمین شناسی مورد استفاده قرار می گیرد. کاربردهای GIS در زمین شناسی بسیار گسترده و متنوع است ، اما در اینجا ما در برنامه GIS برای ارائه اکتشاف مواد معدنی متمرکز خواهیم شد. روند اکتشاف مواد معدنی متشکل از چند مرحله است که با مقیاس کوچک آغاز می شود و در مقیاس بزرگتر توسعه می یابد. در هر مرحله ، داده های زمین شناسی ، توپوگرافی ، ژئوفیزیکی ، ژئوشیمیایی جمع آوری ، پردازش و یکپارچه می شوند. پس از اتمام هر مرحله نقشه پتانسیل معدنی تولید شده و منطقه مورد مطالعه کوچکتر می شود.

شرکتهای اکتشاف مواد معدنی برای کشف ذخایر مواد معدنی با انواع مختلفی از منابع داده سر و کار دارند. انواع داده ها از نقشه های زمین شناسی ، تصاویر ماهواره ای چند طیفی و تصاویر ژئوفیزیکی گرفته تا پایگاه های داده در قالب های مختلف متفاوت است. بهترین بستر جمع آوری تمام این داده ها و به دست آوردن یک نتیجه گرانبها ، GIS است (شکل 1.1).

 

شکل 1.1: GIS بهترین بستر برای ادغام طیف گسترده ای از داده ها است.

(http://www.directionsmag.com)

GIS همچنین می تواند برای تولید نقشه پتانسیل معدنی مورد استفاده قرار گیرد ، در صورت عدم وجود برنامه های جامع اکتشاف مواد معدنی ، تهیه روش های جایگزین برای طبقه بندی پتانسیل های معدنی مهم است. سپس ، می توان از داده های مکانی مرتبط با پتانسیل های معدنی مانند؛ سنگ شناسی و توپوگرافی ، که در بیشتر مناطق موجود است. اهمیت چنین داده هایی را می توان با ادغام آنها در GIS تحقق بخشید (Bonham-Carter، 1994).

سپس افزودن معیارهای اکتشاف مهم است. معیارهای ارائه شده توسط مدلهای سپرده معدنی مفهومی ، مبانی ارزشمندی برای تولید اطلاعات پتانسیل معدنی هستند.

GIS می تواند در بسیاری از مراحل فرآیندهای اکتشاف مواد معدنی مفید باشد: جمع آوری داده ها ، ذخیره سازی ، دستکاری و گزارش دهی. زمین شناسان اکنون این امکان را به صورت الکترونیکی داده اند که با استفاده از گیرنده های سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) امکان پذیر است. اینترنت همچنین می تواند به عنوان منبع مجموعه ای از داده ها که مستقیماً از آن بارگیری می شود ، عمل کند. همه این نوع داده ها می توانند با استفاده از GIS ترکیب ، یکپارچه و تجزیه و تحلیل شوند.

GIS می تواند به راحتی با دیگر برنامه های خاص برای پردازش داده ها در تصویر و ژئوفیزیک ادغام شود. بنابراین ، تصاویری مانند تصاویر ماهواره ای یا تصاویر ژئوفیزیکی را می توان در GIS نمایش داده و با داده های برداری مانند زمین شناسی ، گسل ها و نمونه های ژئوشیمیایی پوشانده شد. شکل 1.2 گردش کار را از دستیابی به نتیجه نهایی با استفاده از GIS برای اکتشاف مواد معدنی نشان می دهد.

شکل 1.2: گردش کار از دستیابی به خروجی (Carranza ، 2009).

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

نظرات ارسال شده


    درباره ما

    شرکت سروش زیست سهامی خاص با شماره ثبت 16388
    فعال در زمینه سیستم های اطلاعات مکانی، سنجش از دور و پهپاد
    بر پایه فناوری های نو

    نویسندگان

    جستجوگر

    شبکه اجتماعی

    مترجم بیان


    برچسب ها

      آموزش آزاد کسب و کار gis معدن نرم افزار شرکت کتاب تقویم فناوری پهپاد نوآوری سنجش از دور استارتاپ اینترنت برنامه نویسی خدمات دانلود محیط زیست اینفوگراف فتوگرامتری فرادرس کارافرینی منابع طبیعی مدیریت آب ارزیابی چرخه حیات مستندسازی اندنوت کارتوگرافی چغارت