:: Welcome ::

در این پست به  20 روش استفاده از داده های GIS در تجارت و زندگی روزمره می پردازیم:

  1. تهیه نقشه

یکی از مهم ترین و در واقع اصلی ترین قابلیت GIS تهیه نقشه های کاربردی است.در واقع از GIS برای ارائه تفسیر بصری از داده ها استفاده می شود.چون بشر امروزی دیگر بی تاب و بی حوصله است و می خواهد همه چیز را زود و راحت بفهمد و د رمدت زمان کم،که GIS با نقشه کردن داده ها و تبدیل اطلاعات به فضای بصری زیبا و قابل دید می تواند یک مزیت رقابتی در بین دیگر علوم باشد.

Google Maps نمونه ای عالی از راه حل تهیه نقشه  GIS مبتنی بر وب است که افراد برای اهداف ناوبری و حمل و نقل روزمره از آن استفاده می کنند. با این حال ، فناوری GIS هوشمند به کمک هوش مصنوعی به طرز چشمگیری پیشرفت کرده است و در محصولاتی مانند GeoViewer نوبل استفاده می شود ، که به شهرها ، شهرداری ها و صنعت خصوصی کمک می کند  تا نگاه عمیق تری به دارایی های خود در این زمینه داشته باشد.

  1. تحلیل شبکه

سازمان ها می توانند داده های جغرافیایی را در فعالیت های پیچیده طراحی شبکه ، بهینه سازی ، برنامه ریزی و نگهداری کنند. این داده ها فرآیندهای ارتباط از راه دور را از طریق خدمات مدیریت بهتر مشتری و موقعیت مکانی بهبود می بخشد.از جمله سازمان هایی که دائما از این خدمات استفاده می کنند را می توان به شرکت های برق منطقه ،شرکت آب منطقه ای،شرکت مخابرات ، نفت، گاز و شهرداری ها و زارت راه و ترابری نام برد که همه داده های آن ها بر بستر شبکه است و GIS ابزاری قدرتمند در این شرکت ها و ادارات محسوب می شود.

  1. تحلیل حوادث

داده های GIS به شناسایی مکان های حادثه خیز کمک می کند و شبکه های جاده ای با استفاده از اطلاعات داده ها می توانند بهینه شوند. این اطلاعات به بهبود اقدامات ایمنی در جاده ها کمک می کند و مدیریت بهتر ترافیک را امکان پذیر می کند.علاوه بر این سیستم های اطلاعات جغرافیایی در هر مکان حادثه خیزی مثل سیلاب،زلزله،طوفان،آتش سوزی و….می توانند نقش بسزایی در مدیریت چنین بحران هایی داشته باشند.

       4. برنامه ریزی شهری

داده های GIS رشد شهری و جهت رو به گسترش شهر ها را تحلیل می کند. در صورت استفاده مناسب ، می تواند با در نظر گرفتن عوامل مختلفی که برای موفقیت در ساخت و ساز موفقیت آمیز است ، مکان های جدیدی را برای توسعه بیشتر کشف و شناسایی می کند.الگوریتم های مکان یابی در سیستم های اطلاعات جغرافیایی چنین نقشی را به خوبی ایفا می کنند و امروزه در همه سازمان ها و ادارات و شرکت های خصوصی استفاده می شود.از مکان یابی پارکینگ ها گرفته تا مکان یابی سد و ….

       5. برنامه ریزی حمل و نقل

داده های GIS معمولاً برای مدیریت مسائل حمل و نقل استفاده می شود. با افزودن داده های زیست محیطی و موضعی در یک بستر GIS ، شرکت ها می توانند برای یک مسیر جدید جاده ای یا ریلی برنامه ریزی کنند.نقاط حادثه خیز را تشخیص داده و از صدمات ناشی از حمل و نقل بکاهند.داده های مکانی GIS می توانند با توابع خاص خود به کاهش ترافیک شهرها کمک شایانی کنند.

  1. تحلیل اثرات زیست محیطی

داده های جمع آوری شده از طریق برنامه های GIS برای حفظ منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست بسیار حیاتی است. اظهارات تأثیر ، میزان تأثیر انسان بر محیط زیست را ارزیابی می کند ، که ادغام GIS و RSبه آن کمک شایانی می کند تا اثرات زیست محیطی را بهتر نشان نشان دهد.

  1. کشاورزی دقیق

داده های GIS در کنار تجزیه و تحلیل داده های خاک به شیوه ای پیشرفته ، به ایجاد تکنیک های کشاورزی کارآمدتر کمک می کند. این می تواند باعث افزایش تولید مواد غذایی در مناطق مختلف جهان شود.امروزه کشاورزی دقیق به کمک GIS در جهان به رشد خود ادامه می دهد و روز به روز بر طرفداران آن اضافه می شود.

 

       8. مدیریت و کاهش بحران

سیستم های مؤثر GIS از محیط زیست محافظت می کنند و برای کمک به مدیریت ریسک و بحران توسعه یافته اند.با توجه به اینکه در جهان روز به روز بر بحران ها اضافه می شود ،نقش GIS روز به روز پر رنگ تر می شود.امروزه در سرتاسر جهان همه بخش های مدیریت بحران و ریسک ادارات از داده های GIS برای تحلیل مدیریت بحران و ریسک خود استفاده می کنند.داده های GIS در کاهش خسارات ناشی از بلایای طبیعی نقش موثر و کارآمدی را بازی می کنند.

 

  1. پیمایش

نقشه های ناوبری مبتنی بر وب از داده های GIS برای ارائه اطلاعات مفید به عموم مردم استفاده می کنند. نقشه های وب به طور مرتب در هر ثانیه و هر ساعات به کمک سامانه های GIS  به روز می شوند و به طور مداوم در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می گیرند.علاوه بر این سرعت اشتراگ گذاری داده های توسط Webgis و GISmobileبسیار سریع و در دسترس مردم عادی قرار می گیرد.

 

  1. تخمین خسارت سیل

دولت ها از داده های GIS برای ترسیم مناطق خطرناک سیل استفاده می کنند و می توانند از این اطلاعات برای هماهنگی اقدامات امدادی استفاده کنند.

 

  1. مدیریت منابع طبیعی

با کمک اطلاعات GIS ، جنگل ها می توانند به طور مناسب نگهداری و مدیریت شوند. این امر به ویژه برای تخصیص و توزیع جغرافیایی آب ، یکی از مهمترین ترکیبات محیطی بسیار مهم است.

 

  1. بانکداری

بانکداری تکامل یافته و به بازار محور تبدیل شده است ، و موفقیت بانک عمدتاً به توانایی آن در ارائه خدمات مشتری مکان محور بستگی دارد. داده های GIS نقش اساسی در برنامه ریزی ، سازماندهی و تصمیم گیری در صنعت بانکداری دارد.

 

  1. مالیات

داده های GIS به حل مشکلات مالیات و به حداکثر رساندن درآمد دولت کمک می کند. برای مجوزهای ساختمان و مهندسی استفاده می شود و سیستمی برای مدیریت مالیات بر دارایی بر اساس جغرافیایی ارائه می دهد.

 

  1. نقشه برداری

نقشه برداری شامل اندازه گیری مکان اشیاء روی زمین است و سازمان های بیشتری برای این کار از سیستم های ماهواره ای ناوبری جهانی (GNSS) استفاده می کنند. این داده های موجود در یک سیستم GIS می توانند منطقه را تخمین زده و نقشه های دیجیتالی را تهیه کنند.

 

  1. زمین شناسی

زمین شناسان از داده های GIS برای تجزیه و تحلیل خاک ، ارزیابی اطلاعات لرزه ای و ایجاد نمایشگرهای سه بعدی از ویژگی های جغرافیایی استفاده می کنند. همچنین می توان از آن برای تجزیه و تحلیل خصوصیات سنگ و شناسایی بهترین مکان برای عملکردهای مختلف استفاده کرد.

 

  1. مدیریت و نگهداری دارایی ها

اطلاعات GIS به سازمانها کمک می کند تا با منابع محدود کارآمدتر شوند. با درک جمعیت در معرض خطر ، برنامه ریزان می توانند منابع را به طور کارآمد تخصیص دهند.

 

       17. برنامه ریزی و توسعه جامعه

داده های GIS به ما کمک می کند تا چالش های جهانی را درک و برآورده سازیم. با پیشرفت فناوری GIS ، برنامه های مختلف ابتکاری در بخش برنامه ریزی وجود دارد. از ابزارهای GIS می توان برای ادغام هوش جغرافیایی در فرآیندهای برنامه ریزی استفاده کرد واز این پتانسیل برخوردارند  که نحوه تفکر و رفتار ما را تغییر دهد.

 

      18. صنایع لبنی

صنایع لبنی از داده های GIS برای توزیع ، تولید و شناسایی محل مغازه ها استفاده می کنند. این یک ابزار مفید برای برنامه ریزی در زمینه مدیریت مزرعه لبنیات است و امکان تصمیم گیری بهتر را فراهم می کند.

 

  1. مدیریت آب

در دسترس بودن آب به طور مستقیم بر تولید محصول در منطقه معین تأثیر می گذارد. داده های GIS می توانند محصولات قابل توجهی را شناسایی کرده و عملکرد را تعیین کنند ، که شامل تکنیکهای کارآمد برای حوزه مکانی و زمانی است.

 

  1. کنترل و مدیریت آفات

کنترل آفات برای تولید محصولات کشاورزی ضروری است ، و فناوری اطلاعات جغرافیایی نقش مهمی در ترسیم مناطق آلوده دارد. در نتیجه سازمانها می توانند برنامه های مؤثرتری برای مدیریت آفات ایجاد کنند.

 

منبع: موسسه چشم انداز هزاره سوم ملل-دکتر سعید جوی زاده

برچسب ها gis کسب و کار

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

نظرات ارسال شده


    درباره ما

    شرکت سروش زیست سهامی خاص با شماره ثبت 16388
    فعال در زمینه سیستم های اطلاعات مکانی، سنجش از دور و پهپاد
    بر پایه فناوری های نو

    نویسندگان

    جستجوگر

    شبکه اجتماعی

    مترجم بیان


    برچسب ها

      آموزش آزاد کسب و کار gis معدن نرم افزار شرکت کتاب تقویم فناوری پهپاد نوآوری سنجش از دور استارتاپ اینترنت برنامه نویسی خدمات دانلود محیط زیست اینفوگراف فتوگرامتری فرادرس کارافرینی منابع طبیعی مدیریت آب ارزیابی چرخه حیات مستندسازی اندنوت کارتوگرافی چغارت