:: Welcome ::

وزارت صنعت اقدام به معرفی ۱۰ صنعت اشباع شده و دارای ریسک بالای سرمایه‌گذاری در ۳۰ رشته و ۹ گروه پیشران‌های صنعتی کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سیاست‌ های توسعه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت در سال‌های اخیر موجب شد ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی زیادی ایجاد شود و رشته‌های صنعتی خاصی مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد، روندی که صدور بی‌برنامه مجوزها را به همراه داشت و در برخی رشته‌های صنعتی به هدررفت سرمایه منجر شد.

علاوه بر هدر رفت سرمایه، افزایش درخواست مجوز برای برخی رشته‌های صنعتی در سال‌های اخیر افزایش طرح‌های نیمه تمام را نیز به همراه داشت، عاملی که وزارت صنعت را برآن داشت تا تکمیل طرح‌های نیمه تمام موجود را جایگزین صدور جواز تاسیس جدید کند.

بر این اساس، برای سال جاری سه پیش‌شرط واگذاری واحدهای نیمه‌تمام، کمک برای افزایش ظرفیت شرک تهای موجود و صدور جواز تاسیس برای طرح‌هایی که تولید داخل ندارند (بطور مثال طرح‌های دانش‌بنیان) برای صدور جواز جدید در نظر گرفته شد تا به این طریق از صدور جوازهای تاسیس بدون اولویت جلوگیری شود.

در نظر گرفتن پیش‌شرط برای صدور جواز در حالی است که متولیان این وزارتخانه همواره بر این نکته تاکید کرده‌اند طبق قانون تسهیل رقابت و منع انحصار، هیچ وزارتخانه‌ای حق ندارد به دلیل اشباع بازار، مجوز صادر نکند که همین قانون مشکلات فراوانی در این خصوص ایجاد کرده که می‌توان به انباشت مجوز صادره و طرح‌های نیمه‌تمام اشاره کرد.

مشکلاتی که برای عبور از آن این وزارتخانه سعی دارد تا با ارائه اصلاحیه‌ای به مجلس شرایط را برای عبور از این مشکل فراهم کند. اعلام فهرست پرریسک‌ ها یکی از راهکارهایی است که این وزارتخانه می‌تواند بدون اصلاحیه قانونی و با سرعت بیشتری نسبت به صدور جواز برای این‌گونه رشته‌ها اقدام کند و از سوی دیگر این امکان نیز برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌شود تا با دید کامل‌تری در مسیر سرمایه‌گذاری گام بردارند.

فهرست صنایع اشباع و دارای ریسک سرمایه‌گذاری در ۱۰ صنعت در ۳۰ رشته و فعالیت‌های پیشران در ۹ گروه محصولات شیمیایی و پتروشیمی، فلزات اساسی، ‌غذایی و آشامیدنی، وسایل نقلیه موتوری و تجهیزات حمل و نقل دریایی، ماشین‌آلات و تجهیزات،‌ لاستیک و پلاستیک، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، وسایل ارتباطی و تجهیزات پزشکی، نساجی و پوشاک و کاغذ و محصولات کاغذی دسته‌ بندی شده‌اند که برای آنها ۵۱ رشته اولویت‌دار در نظر گرفته شده است.

معرفی ۳۰ رشته ۱۰ صنعت اشباع و دارای ریسک سرمایه‌گذاری بالا

صنایع اشباع و دارای ریسک سرمایه‌گذاری بالا شامل آرد، تولید فرآورده‌های حجیم غلات، بسته‌بندی آب (معدنی- آشامیدنی)، چیپس سیب‌زمینی، فرآورده‌ های گوشتی (انواع کنسرو گوشتی)، انواع محصولات لبنی از شیر، تصفیه روغن نباتی و روغن‌کشی، بسته‌بندی دستمال کاغذی، ‌سیمان خاکستری، آجر، شن و ماسه،‌ کاشی، محصولات سفالی و سرامیکی ساختمانی نسوز، گچ ساختمانی، بتن آماده، شمش فولادی با فناوری کوره القایی، میلگرد فولادی، مفتول فولادی، لوله و پروفیل فولادی،انواع سیم و کابل مسی، شیرآلات بهداشتی و ابزارآلات ساختمانی، مخازن CNG، لوله و اتصالات پلی اتیلن و PVC (پلاستیکی)، DOP (دی‌اکتیل فتالات)، ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف، قیر، اتانول، سموم و کود، شوینده‌ها و روغن موتور می‌شود.

قرارگیری این رشته‌ها در فهرست صنایع اشباع و دارای ریسک سرمایه‌گذاری بالا در حالی است که در سال‌های اخیر این گروه‌های صنعتی همواره توانسته بودند در میان صنایع جذاب برای سرمایه‌گذاران قرار گیرند اما اشباع مجوزهای صادره برای این گروه‌ها موجب شده تا این رشته‌ها پس از سال‌ها صدرنشینی در میان صنایع اشباع شده و دارای ریسک سرمایه‌گذاری بالا قرار گیرند.

معرفی 9 گروه در صنایع پیشران

براساس اولویت‌بندی وزارت صنعت برای گروه محصولات شیمیایی و پتروشیمی در مجموع ۱۰ زیر گروه در نظر گرفته شده که برخی از این زیر گروه‌ها شامل ساخت فرآورده‌های کوره کک، ساخت فرآورده‌های نفتی تصفیه شده، مواد شیمیایی اساسی به جز انواع کود و ترکیبات ازت، ساخت مواد پلاستیکی به شکل اولیه و ساخت لاستیک مصنوعی، ساخت محصولات و سموم دفع آفات و سایر مواد شیمیایی مورد مصرف، ساخت انواع رنگ، ‌محصولات دارویی، صابون و پاک‌کننده‌ها، ساخت محصولات شیمیایی طبقه‌بندی نشده در جای دیگر و تولید الیاف مصنوعی هستند.

برای گروه فلزات اساسی نیز دو زیر گروه ساخت آهن و فولاد اساسی، ساخت فلزات اساسی قیمتی و فلزات غیرآهنی در نظر گرفته شده است. اما برای گروه غذایی و آشامیدنی نیز در مجموع پنج زیر گروه در نظر گرفته شده که در این خصوص می‌توان به فرآورده‌های لبنی، تولید نشاسته و محصولات نشاسته‌ ای، تولید محصولات خبازی، تولید کاکائوی شکلات و انواع نقل و آبنبات و ساخت سایر محصولات غذایی طبقه‌‌بندی نشده در جای دیگر اشاره کرد.

گروه وسایل نقلیه موتوری و تجهیزات حمل و نقل دریایی یکی دیگر از گروه‌هایی است که در دستور کار قرار گرفته که برای این گروه نیز ۶ زیرگروه در نظر گرفته شده که شامل ساخت وسایل نقلیه موتوری، ساخت بدنه و اجزای بدنه وسایل نقلیه موتوری، ساخت قطعات و ملحقات وسایل نقلیه موتوری و موتور آنها، ساخت و تعمیر انواع کشتی و قایق به استثنای قایق تفریحی و ورزشی، ساخت انواع لکوموتیو راه آهن و تراموا و تجهیزات حمل و نقل ریلی، ساخت انواع موتورسیکلت می‌شود.

برای گروه ماشین‌آلات و تجهیزات به‌ عنوان یکی دیگر از پیشران‌ها ۱۱ زیر گروه در نظر گرفته شده که برخی از آنها شامل موتورها و توربین‌ها به‌جز موتورهای هواپیما و وسایل موتوری، ساخت انواع پمپ، ساخت سایر ماشین‌آلات با کاربرد عام، ساخت ماشین‌آلات کشاورزی و جنگل‌داری، ساخت ماشین ابزار، ساخت ماشین‌آلات متالوژی، ساخت ماشین‌آلات معدنی، استخراج و راه و ساختمان، ساخت ماشین‌آلات تولید منسوجات، البسه و چرم و سایر ماشین‌آلات باکاربرد خاص می‌شود.

گروه بعدی شامل لاستیک و پلاستیک می‌شود که برای آن دو زیرگروه لاستیک رویی (تایر) و توئی (تیوپ) روکش کردن مجدد و بازسازی لاستیک و ساخت انواع محصولات پلاستیکی در نظر گرفته شده است.

اما برای گروه ماشین‌آلات دستگاه‌های برقی، وسایل ارتباطی و تجهیزات پزشکی نیز ۹ زیرگروه تعریف شده که در این خصوص می‌توان به ساخت انواع الکتروموتور، ژنراتور و ترانسفورماتور، ساخت دستگاه‌ها و وسایل توزیع و کنترل نیروی برق، ساخت دستگاه‌ها و وسایل توزیع و کنترل نیروی برق، ساخت انواع انباره اکومولاتور، پیل و باطری، ساخت لامپ‌های الکتریکی و تجهیزات روشنایی، ساخت سایر تجهیزات الکتریکی طبقه‌بندی نشده در جای دیگر، ساخت فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی و دستگاه‌های ارتباط تلفنی، ساخت تجهیزات پزشکی (جراحی و وسایل ارتوپدی)، ابزارها و وسایل ویژه اندازه‌گیری بازبینی آزمایش دریانوردی و مقاصد و ساخت ابزارهای اپتیکی و تجهیزات عکاسی اشاره کرد.

گروه نساجی و پوشاک نیز از دیگر گروه‌های پیشران است که برای آن پنج زیرگروه آماده‌سازی و ریسندگی الیاف نساجی بافندگی و منسوجات، عملیات تکمیلی منسوجات رنگرزی، چاپ و تکمیل، تولید انواع پارچه و کالاهای کشباف و قلاب باف، تولید پوشاک (به استثنای پوشاک از پوست خزدار) و ساخت انواع کفش در نظر گرفته شده است. برای گروه کاغذ و محصولات کاغذی نیز یک زیرگروه ساخت خمیرکاغذ و مقوا پیش‌بینی شده است.

فهرست صنایع اشباع و دارای ریسک سرمایه گذاری 

 

منبع: پایگاه خبری بورس پرس

برچسب ها کسب و کار

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

نظرات ارسال شده


    درباره ما

    شرکت سروش زیست سهامی خاص با شماره ثبت 16388
    فعال در زمینه سیستم های اطلاعات مکانی، سنجش از دور و پهپاد
    بر پایه فناوری های نو

    نویسندگان

    جستجوگر

    شبکه اجتماعی

    مترجم بیان


    برچسب ها

      آموزش آزاد کسب و کار gis معدن نرم افزار شرکت کتاب تقویم فناوری پهپاد نوآوری سنجش از دور استارتاپ اینترنت برنامه نویسی خدمات دانلود محیط زیست اینفوگراف فتوگرامتری فرادرس کارافرینی منابع طبیعی مدیریت آب ارزیابی چرخه حیات مستندسازی اندنوت کارتوگرافی چغارت